28 lutego 2013

ZAMELDOWANIE - WASZE PYTANIA I WĄTPLIWOŚCI



Ostatnia aktualizacja: 02.02.2015 r.

Urząd meldunkowy odmawia zameldowania mnie, twierdząc, że moja pensja jest zbyt niska, a powinienem zarabiać co najmniej równowartość zasiłku socjalnego.

To, niestety, dość częsta sytuacja, która świadczy o nieznajomości przepisów przez niektórych urzędników. Rzeczywiście istnieje zasada, że posiadane środki na utrzymanie muszą być w wysokości co najmniej rocznego zasiłku socjalnego, ale dotyczy ona tylko i wyłącznie osób niepracujących, które muszą wykazać posiadanie odpowiednich środków na utrzymanie. W przypadku pracowników wysokość zarobków nie ma znaczenia, umowa, status pracownika daje Ci pełne prawo pobytu we Włoszech, a co za tym idzie - prawo (i obowiązek) do zameldowania.

Urząd meldunkowy wymaga ode mnie umowy najmu, której nie posiadam. Czy to prawda, że bez umowy nie mogę się zameldować?
Nie, urząd nie ma prawa żądać umowy najmu (choć zdaję sobie sprawę, że wiele urzędów tak robi), bo – pomijając fakt, że przecież można mieszkać u kogoś za darmo – zameldowanie jest obowiązkiem, bez względu na to, na jakiej podstawie zajmuje się dany lokal. Zameldowanie to nic innego jak rejestracja stanu faktycznego, a więc urząd ma obowiązek przyjąć twoją deklarację, że mieszkasz pod podanym adresem i sprawdzić, czy rzeczywiście tak jest. W razie problemów, polecam moje „Vademecum walki z biurokracją” .

Aktualizacja z dnia 28.05.2014 r.: Art. 5 ustawy nr 47/2014 z dnia 28.03.2014 r. stanowi, że niedozwolone jest meldowanie osób, które nie wykażą, że zajmują lokal zgodnie z prawem, dlatego też urzędy zaczęły wymagać okazania umowy najmu, umowy użyczenia, aktu własności itp. Artykuł ten ma na celu zapobieganie nielegalnemu zajmowaniu lokali (bardzo rozpowszechnionemu we Włoszech), jednak jest on niezgodny z przepisami meldunkowymi i budzi wiele kontrowersji wśród urzędników. W każdym razie ustawa weszła w życie i obecnie do zameldowania wymagany jest dowód, że macie prawo zajmować dane mieszkanie.

Jaka jest wysokość zasiłku socjalnego w 2015 roku? 
Wynosi on 5830,76 euro. 

Jak mogę wykazać posiadanie odpowiednich środków na utrzymanie?

Jeśli nie chce Ci się dyskutować z urzędnikiem, który odmawia przyjęcia autodichiarazione, możesz udokumentować posiadanie odpowiedniej kwoty okazując np. wyciąg z konta bankowego lub oświadczenie osoby trzeciej, która ma zamiar Cię utrzymywać (np. rodziców, partnera itp.). Szerzej na ten temat pisałam tutaj.



Urząd wymaga ode mnie wyciągu z włoskiego konta bankowego, a ja mam konto tylko w polskim banku. Czy żądania urzędnika są podstawne?

Nie, urząd nie ma prawa wymagać, by konto było założone we włoskim banku. Nie ma znaczenia, gdzie się ono znajduje, możesz mieć konto założone nawet na Kajmanach, a urzędnikowi nic do tego – ważne, że masz środki na utrzymanie. W okólniku nr 18 z dnia 21.07.2009 r. włoskie MSW wyraźnie zaznacza, że wytyczne Komisji Europejskiej nie dopuszczają ograniczeń w kwestii dostarczenia dowodu posiadania odpowiednich środków finansowych.


Rodzice wysyłają  mi co miesiąc kwotę potrzebną na pokrycie kosztów utrzymania we Włoszech, ale urząd twierdzi, że środki na utrzymanie nie mogą pochodzić od osób trzecich.
Włoskie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych wyjaśniło tę sprawę w okólniku nr 18 z dnia 21.07.2009 r., gdzie jest jasno napisane, że środki te jak najbardziej mogą pochodzić od osób trzecich.

Urząd odmawia przyjęcia mojego oświadczenia o posiadaniu odpowiednich środków na utrzymanie. Co mam zrobić?
Urzędnicy nie mogą odmówić przyjęcia autodichiarazione, gdyż zgodnie z art.74, 1 ustawy nr 445/2000 stanowi to wykroczenie. Ponadto włoskie MSW w okólniku nr 19 z dnia 06.04.2007 r. zaznacza, że jest to dopuszczalny sposób wykazania posiadania środków na utrzymanie. Jeśli urzędnik nie da się mimo wszystko przekonać, nie pozostaje nic innego, jak postąpić zgodnie z „Vademecum walki z biurokracją”.

Posiadam polską EKUZ, jednak urząd meldunkowy twierdzi, że nie jest ona uznawana jako dowód ubezpieczenia zdrowotnego.
To zależy. Jeśli przebywasz we Włoszech tymczasowo (np. studiujesz, jesteś pracownikiem sezonowym lub zostałeś oddelegowany do Włoch przez firmę zagraniczną), urząd ma obowiązek przyjąć Twoją EKUZ, co zostało wyjaśnione przez włoskie MSW w okólniku nr 18 z dnia 21.07.2009 r. Jeśli natomiast chcesz się zameldować „z wyboru”, bo postanowiłeś przeprowadzić się do Włoch, EKUZ nie jest wystarczającym ubezpieczeniem zdrowotnym, gdyż nie pokrywa wszystkich kosztów leczenia, a jedynie te niezbędne, dlatego musisz wykupić prywatną polisę zdrowotną lub zarejestrować się odpłatnie w Servizio Sanitario Nazionale, jeśli Twój region daje taką możliwość.

Urząd meldunkowy wymaga ode mnie aktu urodzenia zaświadczenia o stanie cywilnym wydanego przez ambasadę.
Mnie też się to przytrafiło, jednak urzędnik nie ma prawa wymagać tego typu dokumentów do zameldowania, a w tej sprawie wypowiedziała się też Unia Europejska. Głośno było kilka lat temu o sprawie francuskiej studentki, od której gmina Forio zażądała do zameldowania właśnie aktu urodzenia i w związku z tym wpłynęła skarga do UE. Unia odpowiedziała, że gmina nie ma prawa go wymagać, po czym sprawa skończyła się w sądzie, który nakazał gminie zameldowanie dziewczyny. Natomiast co do zaświadczenia o stanie cywilnym, jeśli urząd się uprze, ma obowiązek przyjąć tzw. autodichiarazione, w przeciwnym wypadku popełnia wykroczenie. Jednak powtarzam, urzędnik nie ma prawa odmówić Ci zameldowania ze względu na brak dokumentów, które nie są wymagane przepisami. 

Wynajmuję mieszkanie, jednak właściciel nie chce zgodzić się na moje zameldowanie.

Pod tym względem Włochy niewiele różnią się od Polski, niestety. Wielu właścicieli mieszkań jest przekonanych, że zameldowanie daje lokatorowi jakieś prawo do zajmowanego lokalu, co jest oczywiście nieprawdą. Zameldowanie to nic innego jak rejestracja stanu faktycznego, na dodatek obowiązkowa, co również wielu osobom – podobnie jak w Polsce – umyka. W przypadku obywateli Unii jest to o tyle skomplikowane, że jesteśmy dodatkowo zobowiązani do zameldowania się przez ustawę nr 30/2007, więc wyjścia są w zasadzie dwa: przekonać właściciela lub zameldować się bez względu na jego protesty. Pamiętaj, że urząd meldunkowy nie może wymagać zgody właściciela na zameldowanie się w lokalu innej osoby – od tego jest kontrola straży miejskiej, by sprawdzić, czy rzeczywiście mieszkasz pod podanym adresem, a właściciel otrzymuje jedynie powiadomienie z urzędu, że osoba X złożyła wniosek o zameldowanie. Może się wówczas temu sprzeciwić, ale urząd nie może wziąć tego pod uwagę, jeśli straż miejska stwierdzi, że rzeczywiście zajmujesz jego mieszkanie – czyli tak naprawdę widzimisię właściciela nie ma znaczenia, no chyba że włamałeś się do mieszkania i zająłeś je bezprawnie.;) Oczywiście są urzędy – np. w Rzymie jest to oficjalna procedura – które wymagają, by osoba już zameldowana w mieszkaniu podpisała coś w rodzaju zgody, ale jeśli osoba ta tego nie zrobi i urząd nie chce Cię z tego powodu zameldować, popełnia wykroczenie i wtedy polecam „Vademecum walki z biurokracją”.
 

109 komentarzy:

  1. Witam dziś bylam w gminie sie zameldowac, niestety Pani w urzedzie powiedziala ze musze przyniesc umowe najmu mieszkania , poniewaz twierdzi ze bez tego mnie nie zamelduje? czy to prawda ze przepisy sie zmienily i umowa najmu mieskzania jest potrzebna?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety to prawda, cały czas planuję aktualizację artykułu, ale na razie mi się to nie udało.:) W każdym razie na początku roku ukazała się ustawa zabraniająca meldowania osób nie mających prawa do zajmowanego lokalu, dlatego urzędy zaczęły wymagać np. umowy najmu - ustawa ta jest mocno kontrowersyjna, gdyż kłóci się z przepisami meldunkowymi, które podporządkowują zameldowanie tylko i wyłącznie faktycznym przebywaniem pod podanym adresem, więc są urzędy, które nie odmawiają meldunku ze względu na brak tytułu do lokalu i czekają na wyjaśnienia ministerstwa.

      Usuń
  2. serdecznie dziekuje za szybka odpowiedz pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam czyli moge juz zrobic zameldowanie bez robienia umowy najmu mieszkania?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wręcz przeciwnie - zwróć uwagę na aktualizację z maja br. (zaznaczoną na czerwono), obecnie wymagane jest udowodnienie, że masz prawo zajmować mieszkanie.

      Usuń
    2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
  4. skoro jestem mezatka i mieszkam wraz z mezym ktory jest zameldowany w tym mieszkaniu to ja musze zrobic umowe najmu ? czy wystarczy to ze jestesmy malzenstwem i mąz ma w tym mieszkaniu zameldowanie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że w tym przypadku nikt nie będzie robił problemu. :)

      Usuń
  5. jestem strasznie zestresowana za godzine ide do urzedu gminy co na zrobie jak Pani urzędniczka dalej bedzie sie upierala bym ten kontrakt na mieszkanie zrobila czy ma prawo żądac go ode mnie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spróbuj jej wyjaśnić, że przecież mąż nie będzie z Tobą podpisywać umowy najmu. Sprawdź też, czy w umowie jest napisane przypadkiem, że mieszkanie może być zajmowane przez wynajmującego oraz członków jego rodziny - to powinno rozwiać wszelkie wątpliwości.

      Usuń
    2. problem w komunie z rezygnacji z rezydencji.syn zdał właścicielowi mieszkanie i poszedł do komuny się wymeldowac.powiedzieli że nie może a wraca za miesiąc do Polski.Co ma zrobic

      Usuń
    3. Oczywiście, że może się wymeldować - niech wyśle do urzędu gminy wniosek o wymeldowanie ze względu na wyjazd na stałe zagranicę (cancellazione anagrafica per trasferimento all'estero).

      Usuń
  6. ale my mieszkamy na czarno, mój mąż kiedy robil rezydence kilka lat temu to nie mial obowiazku pokazywac kontraktu na mieszkanie , Pani urzeddniczka wie ze mieszkamy razem i pomimo tego kazala mi zrobic kontrakt na mieszkanie i go arejstrowac a tego nie zrobimy bo wlascicielka mieszkania czynsz nam znacznie podniesie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to rzeczywiście może być problem, bo teraz urząd musi wymagać tytułu, na podstawie którego zajmujesz lokal. Może właścicielka zgodzi się na podpisanie umowy darmowego użyczenia (comodato d'uso gratuito)?

      Usuń
  7. a co to dokladnie oznacz czy wlascicielka bedzie ponosila koszty z tym darmowym uzyczeniem lokalu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Umowa użyczenia musi zostać zarejestrowana w przedzie skarbowym, a to obecnie kosztuje bodajże 200 euro plus znaczki skarbowe. Ponieważ poprzez użyczenie mieszkania właścicielka nie uzyskuje dochodu, nie musi płacić podatku dochodowego.

      Usuń
  8. rozmawialam z wlascicielka mieszkania i ona mowi ze te darmowe uzyczenie lokalu to mozna tylko zrobic dla osób z rodziny a ja przeciez z męzem jestesmy dla niej obcy...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właścicielka nie ma racji, umowę użyczenia można podpisać z kimkolwiek, ważne, by była ona darmowa, w przeciwnym wypadku staje się umową najmu.

      Usuń
  9. Witam Dee. Czy moze się orientujesz ,w przypadku zmiany miejsca zamieszkania, ile czasu jest na wymeldowanie i zameldowanie? Mieszkam u chłopaka w mieszkaniu, tam mam meldunek i zarejestrowaną firmę na ten adres. Za niedługo, w związku ze zmianą jego pracy przenosimy się w inne miejsce do wynajetego od kogoś mieszkania. Jego mieszkanie zostaje wynajete komuś innemu. Czy mono, że zostanie wynajęte, mogę dalej posiadać tam zameldowanie i swoją firmę? Dodam, że samo przniesienie firmy pod inny adres już mnie zniechęca do zmiany meldunku. Pozdrawiam Magda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgodnie z krajowymi przepisami meldunkowymi, w momencie zmiany stałego miejsca zamieszkania masz 20 dni za zameldowanie się pod nowym adresem. Oczywiście, jak pewnie się domyślasz, niewiele osób stosuje się do tych przepisów, tym bardziej, że karalność za niedopełnienie formalności jest bardzo niska, prawie żaden urząd nie nakłada kary grzywny, która jest przewidziana w tym przypadku.

      Wielu właścicieli wynajmowanych mieszkań pozostawiają w nich zameldowanie, mimo że mieszkają gdzie indziej - zazwyczaj jest to związane z tym, że chcą płacić niższe podatki i oczywiście jest to wykroczenie związane z unikaniem płacenia podatków, ale Włosi często wychodzą z założenia, że warto zaryzykować, bo przecież akurat ich nikt nie skontroluje.

      Weź pod uwagę, że jeśli lokator będzie chciał się zameldować w mieszkaniu Twojego chłopaka, będzie musiał podać w urzędzie gminy, że między nim a pozostałymi osobami tam zameldowanymi nie ma żadnych więzi rodzinnych ani im podobnych, w przeciwnym wypadku zostaniecie wpisani wszyscy na jednej karcie meldunkowej i Wasze dochody będą się sumować przy obliczaniu np. wskaźnika ISEE (http://deeoswajawlochy.blogspot.it/2013/07/oswiadczenie-isee-kto-moze-ubiegac-sie.html).

      Nic więcej nie przychodzi mi w tym momencie do głowy.:)

      Usuń
    2. Dziekuję za odpowiedź. :) Acha, czyli powiedzmy mogłabym tam po cichu figurawać, jeśli nowi lokatorzy podaliby mnie przy meldunku, ale jako obcą osobę. A jak z ewentualnym leczeniem? Czy rejestracja u lekarza w innej miejscowości byłaby możliwa? Czy mogłabym korzystać tylko z gminy z mojego starego adresu?

      Usuń
    3. Przepisy przewidują możliwość korzystania z opieki zdrowotnej w miejscu zamieszkania (domicilio) innym niż miejsce zameldowania (residenza) - jeśli pobyt będzie trwał dłużej niż 3 miesiące (a w Twoim przypadku będzie ;)), będziesz mogła zarejestrować się tymczasowo w ASL w nowej gminie. ASL sprawdzi, czy zostałaś wykreślona z wykazu pacjentów "starej" ASL i zarejestruje Cię na rok czasu. Okres ten może zostać ewentualnie odnowiony, a na Twoim miejscu dowiedziałabym się bezpośrednio w ASL, jaka jest dokładna procedura u nich obowiązująca, gdyż każdy urząd ma własne regulaminy - niektóre z nich wymagają np. oświadczenia zawierającego powód tymczasowego zamieszkania na terenie danej gminy (praca, studia, leczenie itp.).

      Usuń
    4. Co byśmy bez Ciebie zrobili.. pewnie spakowali się i do PL wrócili. Jesteś niezastąpiona ! :)

      Usuń
  10. Witaj Dee mam pytanie czy zmienilo sie cos odnosnie meldunku czy do zameldowania nadal potrzebna jest umowa najmu? w zeszlym roku nie chcieli mnie zameldowac bo kazali przyniesc umowe najmu ktorej nie posiadam , dodam ze moj mąz zameldowal sie kilka lat temu w tym mieszkaniu i wtedy nie bylo trzeba okazywac umowe najmu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepisy nie uległy zmianie, przy czym nie jest konieczne przedstawienie umowy najmu - wystarczy jakikolwiek dowód, ze mieszkasz w danym lokalu za zgoda właściciela. Moze to być umowa najmu, umowa użyczenia (istnieje tez ustna umowa użyczenia, wiec urząd nie powinien wymagać pisemnej, skoro prawo przewiduje tego typu użyczenie - powinien wystarczyć podpis właściciela mieszkania), a nawet pisemne oświadczenie właściciela, ze wyraża zgodę na Twoje zamieszkanie. Niestety wielu urzędników zachowuje się jak straż graniczna w Korei Północnej i nie chce nawet słyszeć o innych "dowodach" niż umowa najmu, a przecież nie o to chodzi w przepisach z 2014 r. - zostały one uchwalone w celu walki z osobami, które nielegalnie zajmują mieszkania, a skoro właściciel oświadcza, ze wie o Twoim pobycie i się nie niego zgadza, to nie wiem, jak można odmówić Ci zameldowania. W punkcie 6 wniosku o zameldowanie można wpisać "comodato d'uso verbale" i załączyć pisemna zgodę właściciela zawierającą dane katastralne mieszkania, a gdyby urząd nie chciał się zgodzić, zażądałabym odmowy na piśmie i złożyłabym odwołanie.

      Usuń
  11. dzięki Dee no to mam nadzieje ze wkoncu mnie zamelduja :-) a powiedz mi jeszcze czy mozna ten wniosek o zameldowanie mozna sobie samemu wydrukowac i wypelnic?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zależy od urzędu, niektóre gminy umożliwiają ściągnięcie formularza ze swojej strony internetowej, w innych otrzymuje się go w urzędzie w momencie składania wniosku o zameldowanie.

      Usuń
  12. Dee a jeszcze spytam Cię czy dowodem na to ze mieszkam w tym mieszkaniu moze byc fakt ze moj mąż jest w nim zameldowany ? ze placimy co roku za wywóz smieci ze przychodza rachunki za prad na nasze nazwisko?

    OdpowiedzUsuń
  13. Hej Dee zapisalam sobie wszystko co mi napisalas jeszcze tylko spytam ustna umowa uzyczenia lokalu to znaczy ze wlascicielka zgadza sie na moj pobyt ale nie placimy jej za wynajem?to taka darmowa umowa ustna po przyjacielsku ? bo bede dzis w urzędzie i zamierzam sie klocic o swoje , najwyzej bede klamac ze nie place za mieszkanie :-)

    OdpowiedzUsuń
  14. a wiec wniosek moj zostal przyjety , wlascicielka mieszkania ma tylko faxem przeslac oswiadczenie ze zgadza sie na moj pobyt ( nie mogla przyjsc ze mna bo mieszka w innym miescie) , mają do mnie z comuny wyslac list z odpowiedzia.wogole kazalam babie z comuny zadzwonic do wladcielki ktora poswiadczyla ze mieszkam za darmo po kolezensku i to wszystko i babka w oswiadczeniu wpisala :Gratuito.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No i super, bardzo się cieszę, że w końcu się udało! :)

      Usuń
  15. Witaj Dee przyszedl mi taki list z comuny, wiesz moze o co w nim chodzi?
    le comunichiamo di aver avviato il procedimento in oggetto, a seguito della dichiarazione di residenza da lei presentata i ndata 20 aprile, dalla quale si evince che: ka...... risiede in questo comune in via Garibaldi , provenienti da. In relazione al procedimento in oggetto si comunica che amministrazione competente:ufficio anagrafe del comune di Monti, responsabile del procedimento:ufficiale di anagrafe del comune di Monti, ufficio dove è possibile prendere visione degli atti:ufficio anagrafe del comune di Monti. Il procedimento di iscrizione sarà concluso entro due giorni lavorativi successivi alla presentazione della dichiarazione. Si comunica che a seguito della iscrizione anagrafica questo ufficio provvederà ad accertare la sussistenza dei requisiti previsti per l'iscrizione stessa e che, trascorsi 45 giorni dalla dichiarazione resa o inviata senza che sia stata effettuata la comunicazione dei requisti mancanti, l'iscrizione si intende confermata.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nic innego jak informacja o rozpoczęciu procedury meldunkowej, nazywa się to "comunicazione di avvio del procedimento".:)

      Usuń
  16. ok i dziekuje Dee, a tam jest napisane ze procedura trwa 2 dni od dnia wplyniecia wniosku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadza się, urząd ma 2 dni na zameldowanie Cię i 45 dni na przeprowadzenie kontroli.

      Usuń
  17. przepraszam ze ci zawracam glowe jeszcze tylko bym chciala sie dowiedziec czy to znaczy ze na dniach przyjdzie mi z comuny list z zawiadomieniem czy zostalam zameldowana czy nie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, otrzymasz zawiadomienie jedynie w przypadku odrzucenia wniosku o zameldowanie.

      Usuń
  18. W takim razie jutro sie przejde do comuny spytac czy juz mnie zameldowali i wezme se soba zdjecia do dowodu osobistego , bo jak mi babeczka powie ze juz jestem zameldowana to odrazu dowód sobie wyrobie :-)

    OdpowiedzUsuń
  19. Witaj Dee pare dni temu bylo u mnie 2 policjantow spisac ten protokól do zameldowania wpisali tam ze mieszkam za darmo itp , kiedy bede wiedziala czy jestem zameldowana? mam isc sie spytac do comune ? pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już jesteś zameldowana, od dnia złożenia wniosku. Jeśli w ciągu 45 dni nie otrzymasz pisemnej informacji, że Twój wniosek został odrzucony, nic się w tej kwestii nie zmieni.

      Usuń
  20. dziekuje za odpowiedz :-) a kiedy moge zlozyc wniosek o dowód osobisty?

    OdpowiedzUsuń
  21. Witam serdecznie!
    Właśnie podjęłam pracę we Włoszech. Mam już codice fiscale i włoską carta d'identita (na Sycylii wydali mi ją bez meldunku :O). Typ mojej umowy to contratto di lavoro a tempo parziale orrizontale i chcę zostać w Włoszech na stałe, czy powinnam się zameldować? Dodam, że miesięczna pensja wynosi mniej niż 1000 euro i nie wiem jak to się ma do kwestii minimalnego zasiłku - czy mając taki dochód jest sens w ogóle starać się o meldunek? Pozdrawiam i dziękuję za odpowiedź

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pomijając kwestię wydawania dowodu osobistego bez zameldowania (jak oni to robią?:)), zameldować się powinnaś. Po pierwsze, nakazują Ci to przepisy, a po drugie, skoro spełniasz warunki do zameldowania, to czemu z tego nie skorzystać? Będzie Ci łatwiej tutaj żyć - otworzyć konto w banku, zarejestrować się w służbie zdrowia, no i nie będziesz musiała się użerać na każdym kroku z osobami wymagającymi od Ciebie zameldowania we Włoszech.

      We Włoszech nie ma czegoś takiego jak minimalny zasiłek, więc jakakolwiek pensja może dać Ci prawo do zasiłku dla bezrobotnych, ważne, że płacisz składki na ubezpieczenie społeczne:

      http://deeoswajawlochy.blogspot.it/2015/01/naspi-nowy-zasiek-dla-bezrobotnych-od.html

      Usuń
  22. Hej Dee chcialam Ci serdecznie podziękowac bo dzięki Tobie mam zameldowanie a dzis odebrałam włoski dowod :-) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo, bardzo się cieszę - zarówno ze szczęśliwego zakończenia sprawy, jak i z faktu, że mogłam pomóc.:)

      Usuń
  23. Zameldowalem sie we wloszech, bo trzeba, wracam jednak do Polski na stale. Czy to ze jestem tu zameldowany cos zmienia w PL. Musze sie jakos odmeldowac w Comune ? Dziekuje zawszelka pomoc. Bartek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Choć w Polsce nie będzie Ci to przeszkadzać, zachowanie zameldowania we Wloszech nie ma wiekszego sensu, a wręcz może być szkodliwe - pamiętaj, ze osoby zameldowane we Wloszech (bez względu na to, gdzie mieszkają) przez większą część roku uznawane są tu za rezydentów podatkowych, wiec teoretycznie włoski fiskus mógłby zażądać od Ciebie płacenia podatków. W każdym razie lepiej się wymeldować, wystarczy złożyć odpowiednie oświadczenie w urzędzie meldunkowym (na specjalnym formularzu), które możesz wysłać również poczta, mailem lub faksem, załączając kopie dowodu tożsamości.

      Usuń
    2. Dziekuje serdecznie za odpowiedz, Bartek

      Usuń
  24. Witam czy pracodawca może mnie wymeldować bez mojego udziału? Mam wszystkie dokumenty jestem legalnie od kilkunastu lat zameldowana w miejscu pracy opiekunka osoby starszej. Dziękuje i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli nie mieszkasz już pod podanym adresem, właściciel jak najbardziej może (a wręcz powinien) zgłosić to w urzędzie meldunkowym, który rozpocznie procedurę wymeldowania. Jeśli natomiast nadal tam mieszkasz, to nie ma do tego podstaw.

      Usuń
  25. Mieszkam we wloszech i jestem zameldowana wraz zmezem i dziecmi w mieszkaniu komunalnym maz nie mieszka z nami od roku czy moge go wymeldowac

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najbardziej, wystarczy zgłosić ten fakt w urzędzie meldunkowym, który rozpocznie procedurę wymeldowania.

      Usuń
  26. Witam! Chciałabym się zameldować we Włoszech jestem studentka i wlasnie kończę pierwszy rok studiów. Przeczytałam w jednym z komentarzy, ze włoski fiskus moze na mnie nałożyć podatki czy mogłaby mi Pani wyjaśnić o co chodzi? Dziękuję bardzo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Osoby zameldowane we Włoszech automatycznie stają się włoskimi rezydentami podatkowymi, dlatego włoski urząd skarbowy ma prawo domagać się od nich płacenia podatków (np. podatku IVIE od nieruchomości posiadanych za granicą). Ewentualnie jako studentka możesz jednak zameldować się "tymczasowo" (iscrizione temporanea all'anagrafe), co oznaczałoby, że Włochy nie są Twoim stałym miejscem zamieszkania.

      Usuń
  27. Witaj Dee,
    1) Czy mając umowę stażową (na 6 miesięcy) mogę zameldować się we Włoszech?
    2) Czy na podstawie tej umowy mogę zostać zarejestrowana w SSN?
    Z góry dziękuję za odpowiedź :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuję za szybką odpowiedź. Właściwie codziennie korzystam z twojego bloga i jest niezastąpiony. Gratuluję profesjonalizmu :)

      Usuń
  28. Witam,
    Mam pytanie. Chce sie zameldwac we Wloszech tymczasowo (pracuje tutaj i mam umowe na ponad 2 lata), ale jestem pewna, ze po 2 latach opuszcze miejscowosc w ktorej teraz jestem. Czy jest mozliwosc tymczasowego zameldowania we Wloszech? Nie bylam w stanie znalesc dokumentow rezydencji tymczasowej. Czy jesli zloze wniosek o resydencje, co jest wymagane jesli jest sie tutaj dluzej niz 3 miesiace, musze zmieniac takze swoj dowow? I staly adres zameldowania?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dwa lata to wcale nie tak mało, nawet na siłę trudno byłoby Twój pobyt uznać za tymczasowy. ;) W każdym razie zameldowanie tymczasowe jest możliwe jedynie w przypadku studentów i ewentualnie pracowników sezonowych, więc w Twoim przypadku nie ma takiej opcji.

      Jako pracownik musisz przedstawić dokumenty, o których pisałam tutaj:

      http://deeoswajawlochy.blogspot.it/2013/02/pobyt-powyzej-90-dni-osoby-pracujace.html

      Pamiętaj, że masz również prawo do opieki zdrowotnej na takich samych zasadach jak Włosi, musisz jedynie zarejestrować się w lokalnej ASL:

      http://deeoswajawlochy.blogspot.it/2013/04/prawo-do-opieki-zdrowotnej-obywateli-ue.html

      Jeśli chodzi o dowód osobisty, to włoskie urzędy nie mają nic wspólnego z polskimi dokumentami tożsamości - to od Ciebie zależy, czy postanowisz wymeldować się z Polski (większość Polaków, których znam posiada podwójne zameldowanie) i zaktualizować dowód w polskim USC. Jeżeli chcesz, po zameldowaniu możesz też wyrobić sobie włoski dowód osobisty:

      http://deeoswajawlochy.blogspot.it/2013/06/woski-dowod-osobisty-carta-didentita.html

      Usuń
  29. Cześć,

    Rewelacyjny blog, bardzo pomocny. Czy mógłbym Cię prosić o zaświadczenia o podpowiedź na jaki przepis się powołać jeśli wymagają zaświadczenia o stanie cywilnym?

    Serdeczne pozdrowienia,
    A

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj w drugim zdaniu nieopatrznie wskoczyło "o zaświadczenia".

      Usuń
    2. Jeżeli urząd nie będzie chciał przyjąć Twojego wniosku o zameldowanie ze względu na brak zaświadczenia o stanie cywilnym, wykracza poza przepisy pobytowe, które nie uzależniają zameldowania od informacji o stanie cywilnym. Jednym słowem, urząd nie może Ci z tego powodu odmówić zameldowania, gdyż ustawa nr 30/2007 nie wymienia takiego warunku.

      Usuń
  30. Witam, mieszkam w Trento i chcialam zarejestrowac °comodato d'uso gratuito°, jednak na stronie urzedu znajduje, ze jest to mozliwe tylko jesli ma sie relacje dziecko-rodzic http://www.comune.trento.it/content/search?SubTreeArray%5B%5D=275390&SearchText=comodato+d%27uso+gratuito&Sort=&Order=desc&filter%5Battr_titolo_t%5D=&filter%5Battr_codice_si%5D=&filter%5Battr_codicesub_t%5D=&from=&to=&filter%5B%5D=contentclass_id%3A31&OriginalNode=913930&SubTreeArray%5B%5D=275390&SearchButton=Cerca

    Mozesz mi prosze pomoc w tej sprawie? Gdzie moge znalesc wlasciwy modul, zeby to zarejestrowac jesli nie jest to relacje dziecko/rodzic?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rejestracji umowy uzyczenia, podobnie jak w przypadku umowy najmu, dokonuje sie w urzedzie skarbowym (Agenzia delle Entrate), nie w urzedzie gminy. Formularze, ktore znalazlas na stronie gminy nie maja nic wspolnego z zameldowaniem, dotycza podatkow gminnych. :) Tak na marginesie, w przypadku umowy darmowego uzyczenia nie ma obowiazku formy pisemnej ani rejestracji (czytaj: urzad gminy nie ma prawa zadac rejestracji umowy przy zameldowaniu), wystarczy wpisac do druku "comodato d'uso gratuito" i zalaczyc oswiadczenie wlasciciela mieszkania potwierdzajce, ze uzyczyl Ci mieszkania.

      Usuń
  31. Witam, mam pytanie czy rodzic może mnie sam zameldować we własnym mieszkaniu we Włoszech czy muszę być osobiście z dokumentami i dowodem osobistym. Z góry dzięki za odpowiedz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli jesteś pełnoletni(a), musisz złożyć osobiście wniosek o zameldowanie, przedstawiając dokumenty wymagane w przypadku obywateli UE.

      Usuń
  32. Witam, bardzo dziekuje za wszystkie informacje! Chcialam sie jeszcze dowiedziec czy do zamelsowania musze tlumaczyc swoj akt urodzenia?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Akt urodzenia nie jest potrzebny do zameldowania, patrz przedostatnie pytanie w artykule.

      Usuń
  33. Dzień dobry. Pracowałam na Sycylii przez 5 miesięcy na contratto a tempo indeterminato i udało mi się wyrobić w tym czasie wszystkie potrzebne dokumenty tj. zameldowanie i zamieszkanie, dowód osobisty, wpis do anagrafe itp. Po tych 5 miesiącach wróciłam do Polski, gdzie otrzymałam lepszą ofertę pracy i pracowałam w kraju przez rok. Po roku zdecydowałam się na powrót do Włoch ze względów osobistych. Chciałam zmienić domicilio na mediolańskie, ale Pani w Comune powiedziała mi, ze bede musiala wyrobic nowe "certificato attestante la regolarita' del soggiorno per i cittadini dell'unione europea" ponieważ straciło ono ważność. Chciałam zapytać się gdzie wyrabia się taki dokument i ile jest on ważny oraz czy w mojej sytuacji (jestem bezrobotna, szukam pracy, utrzymuje mnie rodzina z Polski) w ogóle uda mi się go wyrobić i czy potrzebne będą przyszłym pracodawcom jakieś inne dokumenty/zgłoszenia związane z legalnym pobytem?

    Dziękuję bardzo i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  34. Może dodam od razu drugi komentarz tym razem dotyczący rejestracji w centro per l'impiego. Urzędnik odmówił mi dokonania rejestracji jako osoby bezrobotnej ponieważ posiadam domicilio sycylijskie, a nie mediolańskie. Czy mógł tak postąpić jeśli nigdy nie byłam zarejestrowana w żadnym centro per l'impiego jako osoba bezrobotna? Jak pisałam wcześniej po 5 miesiącach pracy we Włoszech wróciłam do Polski i nie dokonałam żadnej rejestracji w urzędach. Mieszkam w Mediolanie, więc ciężko by było żebym leciała na Sycylię zarejestrować się w tamtejszym urzędzie pracy, aby tutaj mogli dokonać zmiany. Proszę o poradę co mogę zrobić :)

    Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odpowiem tutaj na oba pytania. :)

      Przede wszystkim zaświadczenie, o którym mówi pani z gminy nie jest obowiązkowe, więc nie musisz niczego wyrabiać, a kwestia "ważności" też nie ma tu sensu, gdyż zaświadcza ono jedynie, że w momencie jego wydania spełniałaś warunki ustawy nr 30/2007:

      www.deeoswajawlochy.blogspot.it/2013/03/attestato-di-regolare-soggiorno.html

      Po prostu złóż wniosek o zameldowanie w Mediolanie i już. Jeśli nadal jesteś zameldowana na Sycylii (to jest "residenza", nie "domicilio" - to tak na marginesie), teoretycznie nie powinni od Ciebie żądać wykazywania środków na utrzymanie ani ubezpieczenia, jednak zależy to od urzędu, gdyż nie wszystkie urzędy w ten sposób interpretują przepisy.

      Dziwi mnie również zachowanie urzędnika w urzędzie pracy, biorąc pod uwagę, że rejestracja w urzędzie nie jest podporządkowana miejscu zameldowania, a zamieszkania. Z drugiej strony, osoba zmieniająca miejsce zamieszkania ma obowiązek zameldować się w nowej gminie, więc radziłabym najpierw wymeldować się z Sycylii, meldując się w Mediolanie, a następnie zarejestrować się w urzędzie pracy - w ten sposób unikniesz kłótni. ;)

      Usuń
    2. Dziękuję za odpowiedź. Też byłam zdziwiona, ale powiedziano mi w Urzędzie Pracy tutaj w Mediolanie wyraźnie, że residenza ich nie obchodzi, ale domicilio, czyli miejsce zamieszkania, które muszę zmienić na Mediolan, ale żeby to zrobić to w Comune wręczono mi milion dokumentów i umówiono wizytę na styczeń (sic!). Niestety chyba nic z tego nie wyjdzie, bo muszę udowodnić, ze posiadam wystarczające środki na życie, umowę najmu itd. czyli procedura prawie identyczna jak przy meldunku, więc porzucę pomysł rejestracji w urzędzie pracy i poszukam pracy na własną rękę. Jeszcze chciałam tylko zapytać, czy w moim przypadku jestem traktowana jako "turysta" i muszę przestrzegać 90 dni pobytu, czy skoro mam już zameldowanie na Sycylii, to jestem we Włoszech legalnie :D Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
    3. Może urzędnicy powinni się doszkolić, bo nie ma czegoś takiego jak rejestracja "domicilio".:-P Jeśli podajesz im adres zamieszkania w Mediolanie, to powinni to po prostu przyjąć do wiadomości - w żadnym urzędzie nie "zmienisz domicilio", możesz zmienić najwyżej adres zameldowania. ;)

      Ale nie przejmuj się, urzędy pracy we Włoszech nie brylują w pomaganiu w znalezieniu pracy, więc tak naprawdę rejestracja niewiele by Ci dała. ;)

      Obywatel UE zawsze przebywa we Włoszech legalnie.;) Jak znajdziesz pracę, po prostu pójdziesz do gminy i się zameldujesz w Mediolanie, a w międzyczasie spróbuj zapytać w ASL, czy możesz się zarejestrować tam jako osoba tymczasowo zamieszkała w Lombardii (na stałe zameldowana na Sycylii). A nuż się uda.:)

      Usuń
  35. Witam.Dwa miesiące temu przyjechałam do Włoch,pracuję jako opiekunka.Syn podopiecznej,kazał mi się zameldować.Nie mam bladego pojęcia od czego zacząć.Nie mam jeszcze umowy o pracę,nie byłam wcześniej nigdzie zameldowana na terenie Włoch.Opatrzność boska sprawiła,że trafiłam na Pani bloga,proszę o pomoc i wskazówki,pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Syn podopiecznej może sobie "kazać" ile chce, ale dopóki nie podpiszesz umowy, to jak niby masz to zrobić? Wykazując posiadanie prawie 6000 euro i ubezpieczenia zdrowotnego? Skoro Cię zatrudnił, powinien podpisać z Tobą umowę (na razie pracujesz na czarno), z którą następnie udasz się do urzędu gminy i dokonasz zameldowania. Pozwoli Ci ona również na zarejestrowanie się we włoskim systemie opieki zdrowotnej i korzystanie z tutejszej służby zdrowia na takich samych zasadach jak Włosi.

      Usuń
  36. Witaj Deea ! Bardzo proszę o wyjaśnienie, jaka jest różnica miedzy rezidenza a domocilio. Włoch z którym mieszkam, zameldował mnie siedem lat temu.Mam legalną pracę,wszystkie włoskie dokumenty,rozliczam się. W razie tzw. godziny W jak wygląda moja sytuacja w tym mieszkaniu ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli pytasz, czy zameldowanie daje Ci jakieś prawa do mieszkania lub może ochronić Cię przed wyproszeniem z niego, to odpowiedź jest przecząca - zameldowanie to jedynie potwierdzenie, że tam mieszkasz. W razie rozstania nie będziesz mogła w żaden sposób domagać się prawa do pozostania w mieszkaniu.

      Usuń
  37. Bardzo dziękuje za odpowiedz, tak sie domyślałam. Rezidenza to tylko zameldowanie, to rozumiem . A co oznacza domicilio ? Czy to samo?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Domicilio", zgodnie z włoskim kodeksem cywilny, oznacza po prostu centrum Twoich interesów życiowych - tego faktu nigdzie się nie rejestruje, to pojęcie abstrakcyjne. W innym kontekście używa się też tego określenia do wskazania miejsca zamieszkania, np. w przypadku osób zameldowanych i mieszkających na stałe na Sycylii, ale oddelegowanych na kilka miesięcy do pracy do Mediolanu.

      Usuń
  38. Mam pytanie, jak mogę zmusić właściciela do zameldowania, już 2 mies obiecuje, że to zrobi

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zameldowania dokonujesz Ty, bie właściciel - jeśli możesz wykazać, że zajmujesz mieszkanie za jego zgodą (np. masz umowę najmu), to możesz bez problemu się w nim zameldować.

      Usuń
  39. Cześć Dee, super blog!

    Mam pytanie - byłbym wdzięczny za odpowiedź i Twoją poradę. Mam adres "Residenza" w mieszkaniu, w którym nie mieszkam od 1/01/17. Nowe mieszkanie znalazłem przez AirBnb (póki co na 2 miesiące - bowiem chcę wrócić do Polski niebawem). Czy mogę to jakoś bezkolizyjnie z właścicielem nowego mieszkania zarejestrować, żeby nie tracic m.in. opieki medycznej i nie wchodzić w jakiś konflikt z prawem? Czy muszę się "wyrejestrować" z poprzedniego mieszkania czy to dzieję się automatycznie (np. przy rejestracji "residenza" dla nowej osoby - mieszkanie jest wynajmowane przez agencję nieruchomości i umowa została przeze mnie rozwiązana standardowo za wypowiedzeniem).

    Czy jeśli pójdę teraz do lekarza to ryzykuję jakieś nieprzyjeności? Mam oczywiście Tessera Sanitaria, a zarejestrowałem się u "medico di base" na podstawie tej poprzedniej "residenza". Pracuję w oparciu o kontrakt włoski na czas nieokreślony.

    Jesli masz dodatkowe pytania mogę napisać ew. na maila.

    Z góry dzięki i pozdrawiam,
    D.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli podpisałeś umowę najmu, choćby na te dwa miesiące, to nie powinieneś mieć problemu z zameldowaniem, choć osoby wynajmujące przez AirBnB raczej się tego nie spodziewają, gdyż wynajmują swoje mieszkania na krótkie okresy.

      Jeżeli nie dokonałeś wymeldowania z poprzedniego mieszkania, nadal jesteś w nim zameldowany - nawet gdyby jego właściciel zgłosił w urzędzie, że już tam nie mieszkasz, to urząd musi przeprowadzić kontrolę, zanim Cię rzeczywiście wymelduje, a to trochę trwa. Wymeldowanie nie jest automatyczne, chyba że sam zainteresowany (czyli Ty) chce go dokonać.

      Dopóki posiadasz umowę o pracę, masz prawo do opieki zdrowotnej, więc nawet gdybyś nie był nigdzie zameldowany, nie byłoby to podstawą do wyrejestrowania Cię z SSN. W każdym razie, skoro niedługo chcesz wrócić do Polski, myślę, że możesz spokojnie nic nie robić i dopiero przy wyprowadzce wymeldować się z powodu wyjazdu na stałe za granicę.

      Usuń
  40. Cześć Dee, przeczytałem już wszystko i ciągle nie mogę wymyślić co zrobić.
    Mieszkam we Włoszech 2,5 roku, pracuję na kontrakcie 'a tempo indeterminato', ale do tej pory nie dostałem nigdzie kontraktu na mieszkanie, więc nie mam 'residenza'. Dzisiaj dostałem propozycję zmiany mieszkania z kontraktem na 12miesięcy, ale właściciel zaznaczył, że to kontrakt temporaneo dla pracowników i nie mogę na niego wziąć residenza, wyłącznie domicilio.
    Do tej pory nie mam żadnego ubezpieczenia zdrowotnego (brak tessera sanitaria, oczywiście wszystkie podatki mi ściągają), nie mogłem założyć konta w banku itd. Czy jakieś większe nieprzyjemności mogą mnie spotkać jeśli zostanę w starym mieszkaniu i ciągle będę żył i pracował bez residenza? Czy właściciel nowego mieszkania ma rację i rzeczywiście nie mogę zgłosić residenza, może zaznaczyć coś takiego w kontrakcie?
    Pozdrawiam, Mateusz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przede wszystkim to nie jest tak, że do rejestracji w SSN koniecznie potrzebujesz zameldowania - Ministerstwo Zdrowia już 10 lat temu wyjaśniło, że prawo do opieki zdrowotnej przysługuje nie ze względu na zameldowanie, a z racji tego, że jesteś pracownikiem:

      http://deeoswajawlochy.blogspot.it/2013/04/prawo-do-opieki-zdrowotnej-obywateli-ue.html

      Konsekwencje za brak zameldowania Ci nie grożą, możesz też założyć konto dla osób zameldowanych za granicą (nie wszystkie są tak strasznie kosztowne, jak kiedyś - niedawno widziałam takie konto za 4 euro miesięcznie), ale powiem szczerze, że wynajmowanie mieszkania na czarno nie jest dobrym pomysłem. Już lepiej wynająć na umowę przejściową, choć kwestia zameldowania jest tutaj dość niejasna, o czym pisałam tutaj:

      http://deeoswajawlochy.blogspot.it/2013/06/wynajem-mieszkania-umowa-przejsciowa.html

      Usuń
  41. Cześć Dee, mam pytanie. Mieszkam od kilku lat z mężem we Włoszech. Ja posiadam rezydencje. Chcielibyśmy zrobić też rezydencje dla mojego meza, ale on nie ma stałego kontraktu, pracuje okazjonalnie. Czy liczyłby się w tym wypadku mój wyciąg z zarobkami z konta włoskiego? Gdzie mój mąż mógłby się ubezpieczyć i jaki jest to rodzaj ubezpieczenia (maz nie ma ubezpieczenia z Polski)? Widziałam w przepisach, że jest wymagane ubezpieczenie. Dziękuję i pozdrawiam. K

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli Ty pracujesz, Twój mąż ma prawo do zameldowania jako członek Twojej rodziny:

      http://deeoswajawlochy.blogspot.it/2013/03/pobyt-powyzej-90-dni-czonkowie-rodziny.html

      Nie musi nigdzie się ubezpieczać, gdyż jako mąż osoby pracującej ma prawo do opieki zdrowotnej we Włoszech:

      http://deeoswajawlochy.blogspot.it/2013/04/prawo-do-opieki-zdrowotnej-obywateli-ue.html

      Usuń
  42. Dziękuję Ci bardzo!!!!! Super blog!!!!Zawsze jak mam jakieś wątpliwości zaglądam na Twoje forum i zawsze znajduje odpowiedź!!!! Pozdrawiam. K

    OdpowiedzUsuń
  43. Witam Dea,naprawdę pożyteczny blog☺
    Ja piszę w sprawie mojej koleżanki,ona przebywa we Włoszech już 2 lata,w tym czasie legalnie pracowała tylko przez miesiąc,mieszka u swojego faceta.Czy istnieje jakaś możliwośc by jej konkubent ją zameldował,by mogła uzyskać opiekę sanitarną,mimo że niepracuje legalnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli koleżanka nie pracuje ani nie jest członkiem rodziny (w tym przypadku żoną) obywatela Włoch lub UE z prawem do opieki zdrowotnej, niestety nie ma prawa do opieki zdrowotnej i samo zameldowanie nic tutaj nie pomoże. Więcej na te temat pisałam tutaj:

      https://deeoswajawlochy.blogspot.it/2013/04/prawo-do-opieki-zdrowotnej-obywateli-ue.html

      Usuń
  44. Witam :) wlasnie przeprowadzilam sie do Wloch do mojego narzeczonego. W styczniu bierzemy slub, a ja wlasnie zaczynam szukac pracy. Niestety nie jest to proste, a w dodatku pojawila sie kwestia zameldowania. Czy po slubie, jesli do tego czasu nie znajde pracy, jako zoba obywatela Wloch bede mogla otrzymqc zameldowanie i bede miala prawo do opieki zdrowotnej?bylabym bardzo wdzieczna za odpowiedz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po ślubie nie będzie problemu z zameldowaniem, zameldujesz się po prostu jako małżonek pozostający na utrzymaniu obywatela Włoch i na tej samej podstawie zarejestrujesz się w ASL.

      Usuń
  45. czesc Dee ! przeczytalam wszystkie posty,ale wciaz brak mi jasnosci co do sposobu uzyskania la residenza... mieszkam we Wloszech od 4 lat, wczesniej studiowalam, a teraz od roku pracuje w studio projektowym i niestety nie mam co liczyc na kontrakt, pracuje bardziej jako freelancer, wiec musze sobie zalozyc wlasna dzialalnosc. wszystko jest juz ustalone i dzialalnosci zaloze w przyszlym tyg. jednak chcialabym tez uzyskac la residenza, zeby nie oplacac sobie (jak to robie dotychczas) opieki zdrowotnej i w koncu miec normalne konto w banku (teraz mam dla non residenti, co jest nieco ograniczajace)...co musze zaniesc do l'anagrafe ? bo rozumiem, ze skoro mam wlasna dzialalnosc, to nie musze sie okazywac 6000 eur na koncie ? mam tez umowe najmu mieszkania. ale gdzies na stronie znalazlam, ze musze tez miec przetlumaczony dokument potwierdzajacy moj stan cywilny..czy to prawda ? bede bardzo wdzieczna za pomoc !:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli otworzysz we Włoszech działalność gospodarczą, wystarczy, że przedstawisz w urzędzie meldunkowym wpis do rejestru przedsiębiorców (registro delle imprese) lub inny dokument dowodzący, że prowadzisz firmę. O dokładne dokumenty radzę zapytać bezpośrednio w "Twojej" gminie, w każdym razie wystarczy wykazać, że prowadzisz działalność - nie będzie obowiązywał Cię minimalny dochód. Konieczne będzie też załączenie umowy najmu, natomiast brak dokumentu potwierdzającego stan cywilny nie może stanowić podstawy do odmowy przyjęcia wniosku o zameldowanie. Pozwolisz, że wkleję fragment artykułu:

      "Natomiast co do zaświadczenia o stanie cywilnym, jeśli urząd się uprze, ma obowiązek przyjąć tzw. autodichiarazione, w przeciwnym wypadku popełnia wykroczenie. Jednak powtarzam, urzędnik nie ma prawa odmówić Ci zameldowania ze względu na brak dokumentów, które nie są wymagane przepisami."

      Usuń
  46. Hej Dee :) jakie sa konsekwncje nie zameldowania sie lub zameldowania sie po roku pobytu we wloszech? Moja kolezanka mieszka na czarno od roku i nie jest zameldowana, dodatkowo jest studentka, jezeli teraz znajdzie legalne mieszkanie i zarejestuje sie to bedzie miala przez to problemy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ze nie zrobila tego wczesniej, i czy urzad ma prawo zapytac gdzie mieszkala przez ostatni rok?

      Usuń
    2. Spokojnie, nikt nie będzie dociekał, gdzie mieszkała, nie grożą jej żadne konsekwencje. Oficjalnie złoży wniosek jako osoba poprzednio mieszkająca za granicą - jej ostatni adres zameldowania to adres polski (jeśli dobrze się domyślal) i tyle.

      Usuń
  47. Witam,
    Po pierwsze bardzo dziękuję za prowadzenie tego bloga! Twoje rady i doświadczenie są naprawde niezastąpione.
    Pracuję, jestem zameldowana i mam lekarza w Trydencie. Niemniej mój chłopak jest w Turynie i chce zmienić swój adres zameldowania na Turyn. (Dodatkowo pracuję dwa tygodnie zdalnie z Turynu). Czy mogę bez problemu zmienić adres zameldowania i dalej mieć lekarza w Trydencie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prowincja trydencka pozwala na tymczasową rejestrację w tamtejszych ASL osobom zameldowanym w innym miejscu, pod warunkiem, że jest to umotywowane - jeśli pracujesz w Trydencie, możesz złożyć taki wniosek, gdyż to jeden z powodów, które pozwalają na rejestrację tego typu.

      https://www.apss.tn.it/-/assistenza-sanitaria-ai-non-residenti

      Usuń
  48. Dzień dobry. Mieszkam we włoszech od jakiś 10 lat. Co roku chodzę do gminy aby zapisać się do rejestru osób przebywających tymczasowo we qłoszech. Jeatem pracownikiem sezonowym. Chciałam się dowiedzieć czy należy mi się zwrot jakiejś części nakładów poniesionych na znaczki skarbowe i do jakiej instytucji qniosek taki miałabym złożyć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma możliwości uzyskania zwrotu za poniesione opłaty

      Usuń
  49. Dzień dobry,
    jaki typ umowy jest potrzebny do zameldowania się we Włoszech? Musi być to umowa o prace czy wystarczy umowa zlecenie lub umowa o dzieło?
    Z góry dziękuję za odpowiedź,
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy rodzaj zatrudnienia pozwala na zameldowanie się we Włoszech, nie musi to być umowa o pracę w polskim tego słowa znaczeniu:

      http://deeoswajawlochy.blogspot.com/2013/02/pobyt-powyzej-90-dni-osoby-pracujace.html

      Usuń

Komentarze niekulturalne lub niezgodne z netykietą nie będą publikowane, proszę Was też o pozostawianie komentarzy odnoszących się do tematu artykułu. Tylko w ten sposób jestem w stanie zapewnić przejrzystość bloga! Dziękuję za komentarze i za współpracę. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...