22 sierpnia 2013

WŁASNA FIRMA WE WŁOSZECH – WPROWADZENIE I ROZWAŻANIA OGÓLNE

Jeśli zastanawiacie się nad rozpoczęciem działalności gospodarczej we Włoszech – bo kryzys, bo pracy nie można znaleźć, bo macie pomysł na biznes, bo chcecie zainwestować, bo sami sobie chcecie być sterem, żeglarzem i okrętem – potrzebujecie kilku bardzo ważnych informacji na temat tego, jak to tutaj funkcjonuje. Musicie wziąć pod uwagę wiele czynników – jaka forma działalności jest dla Was odpowiednia, jakie są potencjalne koszty i zakres odpowiedzialności itp.


Niestety państwo włoskie nie jest specjalnie przyjazne przedsiębiorcom, choć włoski PIL opiera się w dużej mierze właśnie na małych i średnich firmach – podatki są wysokie, biurokracja przytłaczająca, więc musicie zdawać sobie z tego sprawę i dobrze się przygotować do samodzielnej działalności.


Oczywiście dużo zależy od branży, w której postanowiliście działać oraz od miejsca, w którym chcielibyście otworzyć działalność – praca jako tłumacz we własnym domu to jedno, otwarcie firmy transportowej to drugie, a zainwestowanie w bar w centrum Mediolanu to już zupełnie inna bajka. Przyjmuję za pewnik, że dobrze się zastanowiliście, przeanalizowaliście dokładnie sytuację i jedyne, czego Wam teraz potrzeba, to informacje urzędowe i tym podobne.

Tyle tytułem wstępu, a teraz w dużym skrócie przedstawię Wam najważniejsze aspekty zagadnienia.

Rodzaj działalności i pozwolenia

W zależności od wybranego przez Was rodzaju działalności (np. tłumaczenia, usługi budowlane, restauracja, sklep z biżuterią), przepisy mogą przewidywać wydanie serii zezwoleń, koncesji i zaświadczeń, bez których nie będziecie mogli otworzyć firmy. Dla przykładu, otwarcie studia kosmetycznego wymaga posiadania odpowiedniego wykształcenia potwierdzonego dyplomem uznawanym we Włoszech oraz lokalu spełniającego określone kryteria sanitarne. Dlatego też warto wybrać się do lokalnej izby handlowej (Camera di Commercio) i dokładnie wypytać, jakie wymagania musicie spełnić, by móc otworzyć firmę w danej branży.


Tutaj znajdziecie spis tzw. codici Ateco, odpowiadające poszczególnym sektorom i rodzajom działalności – potrzebne Wam one będą do rejestracji działalności gospodarczej.


Forma prawna

Macie do wyboru kilka form prawnych, zarówno spółek, jak i firm jednoosobowych:

  1. Libero professionista – „wolny strzelec”, czyli osoba, która nie kwalifikuje się jako przedsiębiorca, lecz pracuje na własną rękę, wykonując prace zlecone przez klientów i wystawiając im faktury. W niektórych przypadkach konieczna jest rejestracja w „cechu” zawodowym, czyli w albo professionale (jeśli macie ukończone studia) lub collegio (jeśli macie dyplom szkoły średniej) – obowiązek taki mają np. prawnicy, inżynierowie, psycholodzy, konsultanci ds. pracy księgowi czy lekarze. Niezbędne jest złożenie wniosku o przyznanie włoskiego odpowiednika REGON-u, czyli tzw. partita IVA oraz rejestracja w osobnym funduszu INPS (tzw. gestione separata), odpowiedniku polskiego ZUS, gdyż musicie płacić składki na ubezpieczenie społeczne.
  2. Firma jednoosobowa (ditta individuale) – jak sama nazwa wskazuje, firma składa się tylko z jednej osoby, która kwalifikuje się jako przedsiębiorca, gdyż figuruje jako jej właściciel. Konieczne jest zwrócenie się do urzędu skarbowego o przyznanie numeru partita IVA, wpis do rejestru przedsiębiorstw (Registro delle Imprese), rejestracja w INPS oraz w Państwowym Zakładzie Ubezpieczeń od Wypadków przy Pracy (INAIL)
  3. Firma rodzinna (impresa familiare) – rodzaj firmy jednoosobowej, w której w sposób ciągły pracuje małżonek lub członkowie rodziny przedsiębiorcy do trzeciego stopnia pokrewieństwa (np. dzieci, rodzice, dziadkowie, rodzeństwo) oraz do drugiego stopnia powinowactwa (np. szwagrowie, teściowie, zięciowie, synowe). Odpowiedzialność za firmę leży tylko i wyłącznie na właścicielu, jednak pracujący w firmie członkowie rodziny mają prawa do utrzymania oraz do części zysku. Oprócz formalności związanych z założeniem firmy jednoosobowej, należy sporządzić akt ustanowienia firmy rodzinnej, zawierający wykaz członków rodziny w niej pracujących.
  4. Firma małżeńska (impresa coniugale) – działa na podobnej zasadzie, jak firma rodzinna, z tym że oboje małżonkowie zarządzają firmą i są za nią odpowiedzialni. Wymagana jest wspólnota majątkowa.
  5. Spółdzielnia (cooperativa) – działalność spółdzielni, w odróżnieniu od „zwykłych” firm, ma na celu nie tyle uzyskiwanie korzyści majątkowych i wzbogacenie właścicieli, co „pomaganie” jej członkom, dając im możliwość pracy, usługi oraz dobra materialne. Istnieją różne rodzaje spółdzielni i w zależności od typu działalności możliwe jest uzyskanie ulg podatkowych. Aby założyć spółdzielnię, musicie zebrać co najmniej troje udziałowców, a następnie sporządzić akt ustanowienia spółdzielni, napisać tzw. statut, uzyskać numer partita IVA i wpis do rejestru przedsiębiorstw oraz zarejestrować spółdzielnię w INPS i w INAIL.
  6. Spółki osobowe (società di persone) – spółki ustanowione przez osoby fizyczne, które wspólnie nimi zarządzają, ponoszą razem koszty i odpowiadają za długi powstałe w związku z ich działalnością. We Włoszech istnieją trzy rodzaje spółek osobowych: società semplice (SS, dosłownie: „spółka zwykła”), società in nome collettivo (s.n.c., spółka jawna) oraz società in accomandita semplice (s.a.s., spółka komandytowa). Podstawowe formalności są podobne do wszystkich innych firm, a więc partita IVA, rejestr przedsiębiorstw, INPS oraz INAIL.
  7. Spółki kapitałowe (società di capitali) – spółki posiadające osobowość prawną, zakładane zazwyczaj w przypadku dużych firm. Kapitał zakładowy przeważa nad majątkiem poszczególnych wspólników, co oznacza, że za długi odpowiadają oni właśnie wpłaconym kapitałem, a nie posiadanymi dobrami. Założenie takiej spółki nie różni się od założenia innego rodzaju firmy, jednak jej prowadzenie jest zdecydowanie bardziej skomplikowane i kosztowne. Spółki kapitałowe we Włoszech dzielą się na società per azioni (S.p.A., spółka akcyjna), società a responsabilità limitata (S.r.l., spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) oraz società in accomandita per azioni (S.a.p.a., spółka akcyjno-komandytowa).

Jak uzyskać REGON, czyli partita IVA?

Nadawaniem partita IVA zajmuje się urząd skarbowy (Agenzia delle Entrate) oraz izba handlowa (Camera di Commercio), w zależności od wybranej przez Was formy prawnej:

  • Jeśli chcecie pracować jako liberi professionisti, a więc nie jesteście zobowiązani do wpisania Waszej działalności do rejestru przedsiębiorców, wniosek o nadanie partita IVA na formularzu AA9/11 musicie złożyć w urzędzie skarbowym odpowiednim terytorialnie do miejsca, w którym postanowiliście rozpocząć działalność.
  • Jeśli zdecydowaliście się na założenie firmy, a więc konieczny jest wpis do rejestru przedsiębiorstw, wystarczy wypełnić i wysłać przez internet do izby handlowej tzw. Comunicazione Unica, czyli zintegrowany wniosek o wpis do rejestru, który jednocześnie stanowi wniosek o nadanie partita IVA, rejestrację w INPS i INAIL oraz ewentualnie umożliwia dopełnienie innych formalności, w zależności od rodzaju działalności.
Rozpoczęcie działalności gospodarczej (apertura della partita IVA) nic nie kosztuje!


Jeśli macie problem z wypełnieniem i wysłaniem formularzy, możecie zwrócić się o pomoc do księgowego (commercialista, o którym szerzej napiszę za chwilę) lub do CAF, co oczywiście wiąże się z kosztami.


Commercialista, czyli bez księgowego ani rusz

Pomijając fakt, że osobiście nie podzielam uwielbienia, jakim Włosi darzą księgowych, do których zwracają się w każdej sprawie i ślepo wierzą w każde ich słowo, wydając na to często połowę majątku, w przypadku działalności gospodarczej konsultant ds. księgowości może rzeczywiście się przydać. Ba, powiem więcej – czasami nie opłaca się upierać przy samodzielnym zarządzaniu księgowością swojej firmy, jeśli nie jesteście w tej materii wystarczająco kompetentni, gdyż istnieje ryzyko, że sami sobie zaszkodzicie i wydacie później więcej na grzywny i zaległe podatki niż wydalibyście na księgowego. Większe firmy zatrudniają księgowych, którzy zajmują się wszelkimi aspektami podatkowymi związanymi z prowadzeniem przedsiębiorstwa, w pozostałych przypadkach podpisuje się zazwyczaj umowę z biurem księgowym i płaci się za jego usługi.

Znalezienie dobrego księgowego nie jest łatwe, więc jeśli to możliwe, popytajcie wśród znajomych, czy mogą kogoś polecić. Nie dlatego, że to kuzyn czy też znajomy męża, ale dlatego, że sami korzystają bądź korzystali z jego usług i mogą za niego poręczyć – niestety na krewnych i znajomych królika bardzo łatwo jest się przejechać. Ważne są kompetencje księgowego, najlepiej byłoby,  gdybyście znaleźli takiego, który specjalizuje się w Waszej branży, gdyż żaden commercialista nie zna wszystkich przepisów, a im bardziej wyspecjalizowany, tym mniejsze ryzyko, że narobi Wam bałaganu i stracicie niepotrzebnie pieniądze.

104 komentarze:

  1. Witaj Dee twoje artykuły wiele wnoszą i są zawsze konkretne w formie. Mam do Ciebie pytanie które już kiedyś zadałem,a mianowicie czy masz wiedzę na temat prowadzenia działalności gospodarczej we Włoszech ale zarejestrowanej w Polsce. Konkretnie mamy firmę w PL i chcielibyśmy prowadzić oddział lub filie w IT. Mogłabyś zasięgnąć języka i coś skrobnąć z góry dziękuję Rafał.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć Rafał,

      możecie otworzyć filie we Wloszech (tzw. sede secondaria lub unità locale, to dwie różne opcje) lub operować na terytorium Włoch przez agentów. Istnieje również mozliwosc otwarcia biura reprezentacyjnego we Włoszech, jednak jest to opcja dość ograniczona, gdyż biuro tego typu nie może wykonywać działalności innych niż np. składowanie towaru, jego ekspozycja czy promocja polskiej firmy (nie jest bowiem traktowane jako przedsiębiorstwo, wiec nie prowadzi działalności gospodarczej, np. nie może podpisywać umów z klientami).

      Możecie też sprzedawać towary/usługi włoskim klientom i wystawiać faktury jako polska firma, bez otwierania oddziału, ale to już zależy od tego, czym zajmuje się Wasze przedsiębiorstwo.

      W każdym razie radzę wybrać się do dobrego księgowego we Wloszech (w miarę możliwości z doświadczeniem w Waszej branży) i zasięgnąć jednocześnie informacji w Polsce, w ten sposób będziecie mogli oszacować koszty, kwestie podatkowe itp. i na tej podstawie podjąć decyzje o formie działalności. Niestety we Wloszech prowadzenie firmy bez księgowego jest praktycznie niemożliwe, o czym wspomniałam w artykule.

      Może przyda Ci się vademecum dotyczące prowadzenia interesów we Wloszech stworzone przez Ambasadę RP w Rzymie (plik pdf do ściągnięcia pod tekstem):

      http://roma.trade.gov.pl/pl/Infoprzedsiebiorcy/article/detail,1887,Formy_prowadzenia_dzialalnosci_gospodarczej



      Usuń
  2. Droga Dee, takie pytanie : polska firma transportowa ( przewoznik z ok. 30 tirow) chcialby otworzyc biuro we wloszech poniewaz obsluguje wielu klientow wloskich. Ja -osoba ktora zajmuje sie kontaktem oraz przesylaniem zlecen do biura polskiego. Wszystkie faktury za wykonane zlecenia sa wystawiane w biurze w PL, w ktorym przewoznik ma leasing oraz wszelkie zobowiazania wobec firmy. Jak otworzyc tutaj biuro? Czy polska firma musi otwozyc dzialalnosc w IT ? Jak dzialaja podatki? JAk ja moge byc zatrudniona? W "CONFCOMMERCIO" powiedziano mi ze lepiej abym otwoirzyla wlasna P.IVA, wynajela biuro na moj rachunek a potem fakturowala przewoznika okreslona -uzgodniona sume jako moja wyplate za wykonane dla niego uslugi. Problem w tym ze polska firma bylaby dla mnie jako moj " financjator" czyli oplacenie wszystkich transportow rowniez wobec osob trzecich (spedycja) wiec wazne abysmy dzialali pod ta sama nazwa ( glownie ze wzgledu na to ze klienci ktorzy do tej pory z nami wspolpracuja znaja firme pod polska nazwa i chcielibysmy aby tak zostalo. Ja obecnie pracuje w miedzynarodowej firmie transportowej we wloszech i chcialabym zmienic na opisane na gorze opcje. Mam nadzieje ze twoje wskazowki beda dla mnie drogocenne, do kogo moglabym sie zglosic? Z gory dziekuje za pomoc. Pozdrawiam serdecznie Ela

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Elu, przede wszystkim z góry uczciwie zaznaczam, ze nie jestem w tej materii wybitnym ekspertem, lecz spróbuję opisać Ci możliwe opcje.

      1) Polska firma mogłaby powierzyć Ci przedstawicielstwo we Wloszech (tzw. agente di commercio), co wiąże się jednak z otwarciem tutaj działalności gospodarczej. Zazwyczaj wymagane jest ukończenie odpowiedniego kursu, jednak w Twoim przypadku może udałoby się tego uniknąć ze względu na doświadczenie w branży. Płaciłabyś wówczas podatki jako firma, nie jako osoba fizyczna.

      2) Firma mogłaby otworzyć oddział we Wloszech (tzw. sede secondaria - nie może to być biuro przedstawicielskie, gdyż nie może ono prowadzić działalności innej niż promocyjna), co wiąże się z rejestracja firmy we włoskim rejestrze przedsiębiorstw. Firma-matka byłaby wówczas odpowiedzialna za Twoja działalność na terytorium Włoch, gdyż oddział jest częścią firmy, a Ty mogłabyś zostać zatrudniona na podstawie umowy z oddziałem, jako pracownik.

      Nie jest to proste zagadnienie, dlatego w kwestii otworzenia agencji powinnaś porozmawiać z dobrym włoskim księgowym, natomiast zbieraniem informacji na temat otwarcia oddziału we Wloszech powinna zająć się tez polska firma, choćby ze względu na kwestie związane z opodatkowaniem dochodów i kosztami jego prowadzenia.

      Możesz tez otworzyć własną firmę, tak jak radziła ci Confcommercio, jednak będzie to działalność niezależna od polskiej firmy, a jeśli dobrze rozumiem, nie o to Ci chodzi.

      Usuń
    2. Witaj Dee, bardzo ci dziekuje za wyjasnienia.Oprocz doswiadczenia w branzy ( 1,5 roku w PL i 6,5 roku w IT ) mam tez ukonczone w Polsce studia Ekonomia i zarzadzanie -specjalnosc marketing i logistyka -wiec popracuje nad rozwinieciem opcji nr 1. Jestes cudowna! Podziele sie z doswiadczeniami i zaczynam dzialac :-) Do uslyszenia !!!

      Usuń
    3. Powodzenia i czekam na wieści! :)

      Usuń
  3. Hej Dee, dzieki za praltyczne info. Ale mam krotkie pytanie, niemam zamiaru siedziec we Wloszech powyzej trzech miesiecy. Czy da rady zarejestrowac ditto individuale na siebie bez meldunku Wloskiego? Dziekuje, Andrzej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czesc Andrzej,

      pewnie, ze się da.:) Aby otworzyć działalność gospodarcza we Włoszech nie musisz być tutaj zameldowany - tu znajdziesz informacje na temat tego, jak otrzymać w tej sytuacji numer partita IVA:

      http://www.agenziaentrate.gov.it/wps/content/Nsilib/Nsi/Home/CosaDeviFare/Richiedere/Partita+IVA/Identificazione+IVA+Soggetti+non+residenti+ANR3/Scheda+Info+ANR3/Come+si+presenta+ANR3/

      Usuń
  4. OOoo szczerze mówiąc myśałem że jednak nie... Jestem pozytywnie zaskoczony, czyli w takim przypadku cała korespondencja bedzie kierowna na adres polski ?
    Ale i tak będę musiał zarejestrować się w INPS i odprowadzac skladki jako osoba prowadzonca działalnosc? Czy tu Polski ZUS może wejść w grę ?
    Czy byś mogła zoryjętować o wysokości tych składek?
    Oraz ile by kosztował commercialista obsługujący Ditto individuale + 3 osoby zatrudnione ?
    Oczywiście chodzi o przedział i to pi razy oko :) Oryjętacyjnie.
    Pozdrawiam serdecznie Ten samy Andrzej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To są pytania do księgowego, a ja księgową nie jestem.:) Na pewno będziesz musiał płacić podatki, składki itp. we Wloszech, bo po nadaniu Ci numeru partita IVA staniesz się włoskim podmiotem gospodarczym - polskie instytucje nie maja z tym nic wspólnego. Wysokość składek i podatków zależy od wielu czynników, podobnie jak koszty związane z prowadzeniem księgowości i firmy w ogóle, wiec niestety nie potrafię odpowiedzieć na Twoje pytania. Musisz znalezc dobrego księgowego i poprosić o kosztorys orientacyjny.

      Usuń
  5. Dziekuję! Sprobuje dalej. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Dee. Znalazłem interesujący mnie temat, jednak link nie działa. Chodzi mi mianowicie o pobyt do trzech miesięcy i założenie firmy w Italii. Bardzo interesuje mnie ta opcja. Czy mogłabyś podsunąć rozwiązanie? Zastanawiam się, czy jeśli firma "wypali" i zdecyduję jednak w İt zostać na dłużej to czy dochody z niej mogę przedstawić przy ubieganiu się o rezydenturę. Dziękuję za poświęcony mi czas. Metin

      Usuń
    2. Nie musisz być zameldowany we Włoszech, by założyć tu firmę - osoby zamieszkałe w innym państwie UE świadczące usługi na terytorium Włoch mogą złożyć wniosek o nadanie włoskiego numeru VAT:

      https://www.agenziaentrate.gov.it/portale/it/web/guest/schede/istanze/identificazione-iva-soggetti-non-residenti-anr3/come-si-presenta-anr3

      Dochody z prowadzonej działalności to dochody z pracy, gdyż posiadanie firmy nadaje Ci status pracownika, co pozwala na zameldowanie:

      http://deeoswajawlochy.blogspot.com/2013/02/pobyt-powyzej-90-dni-osoby-pracujace.html

      Usuń
  6. Witam, mam dość duży problem z ogarnięciem tematu wspólwłasności. Otóż mam obywatelstwo polskie i nie jestem nawet rezydentem Wloch. Czy istnieje możliwość bycia współwłaścicielem włoskiej firmy związanej z branżą sportową i rejestrującej swą działalność we Włoszech bez rezydentury we Włoszech jednego z jej członków, chodzi mi czy zawsze z partita IVA związana jest rezydentura współwłaściciela. Chciałbym uniknąć bycia rezydentem we Włoszech. Czy wogóle isnieje jakakolwiek możliwość aby byc wspólwłaścicielem wloskiej firmy i nie być rezydentem Włoch zarazem.
    Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak już pisałam w komentarzu z 13 stycznia, działalność gospodarczą we Włoszech mogą prowadzić również osoby zameldowane zagranicą, więc tym bardziej nie widzę problemu, jeśli chodzi o współwłasność.

      Usuń
  7. Pytanie do Andrzeja (wpis z 13 stycznia 2014), czy dowiedziales sie cos wiecej? Mam ta sama sytuacje co Ty i mysle nad tym samym (P.Iva we Wloszech, rezydencja tylko w PL) napisz cos, prosze

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam,prowadzę w polsce firmę(gastronomia)Chciałbym w sezonie pohandlować we Włoszech.Jakie wymogi musiałbym spełnić?Czy książeczki sanepidowskie są respektowane?Pozdrawiam Damian

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aby móc sprzedawać we Włoszech produkty spożywcze, musisz posiadać specjalną licencję, którą otrzymuje się po ukończeniu specjalnego kursu. Jedynie w przypadku tzw. sprzedaży objazdowej (commercio ambulante) może wystarczyć np. doświadczenie zawodowe, które pozwoli na otrzymanie potrzebnego zezwolenia.

      Nie sądzę, by polskie dokumenty na coś się przydały, a o wymogi stawiane w przypadku sprzedaży żywności najlepiej zapytać w urzędzie gminy, w której masz zamiar prowadzić działalność.

      Usuń
    2. Bardzo dziękuję za szybką odpowiedź.Pozdrawiam Serdecznie-Damian

      Usuń
  9. Witam,

    czy jest szansa, że ktoś poleci jakiegoś księgowego, który pomógłby mi otworzyć firmę we Włoszech?
    Z góry bardzo dzięki za pomoc!
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  10. W Agenzia delle Entrate powiedziano mi,że nie mogę otworzyć własnej działalności bez zameldowania we Włoszech.Ostatnio ciągle mam wrażenie,że informacje udzielane przez urzędników nie są do końca wiarygodne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie takie bzdury słyszało się we włoskich urzędach... Poradź im może zapoznanie się chociażby ze stroną internetową ich miejsca pracy:

      http://www.agenziaentrate.gov.it/wps/content/Nsilib/Nsi/Home/CosaDeviFare/Richiedere/Partita+IVA/Identificazione+IVA+Soggetti+non+residenti+ANR3/scheda+info+anr3/

      Usuń
  11. Witam serdecznie....zaczelismy dluuga droge jesli chodzi o rozpoczecie dzialalnosci gospodarczej we Wloszech............okropna biurokracja,wedlug nas przykro mi to mowic Wlosi sto lat za nami,bylismy dzis w biurze Confartigianato aby dowiedziec sie wiecej jesli chodzi o profil naszej dzialalnosci ,chodzi nam o studio fotograficzne,w polsce bardzo modne i w ameryce jesli chodzi o fotografowanie dzieci ,niemowlakow i kobiet w ciazy,tu niestety jeszcze nowosc,choc wielkie uznanie juz zdobylismy jesli chodzi o przedstawienie tego typu zdjec.Chcielismy zalozyc firme jednoosobowa w naszym domu gdzie wynajmujemu,,,na poaczatek juz Pani w biurze zaczela stawiac klody pod nogi jak to sie mowi.......najlepiej aby placic podatki i ubezpieczenie z gornego filara czyli to koszt niemaly bo 3.5 tys e rocznie plus inne oplaty,chcielismy od razu jakas forme dotacji z unii europejskiej lub inna forme aby zaczac te dzialanosc ,niestety musimy najpierw otworzyc dzialalnosc pozniej na koncu opcja tej formy kredytu...Pani stweirdzila z epomieszcenie musi miec z 30 metrow kw ,jesli chodzi o przeznaczenie go na robienie zdjec....wiec chyba bedziemy musieli zmienic mieszkanie na wieksze co sie wiaze z wiekszymi kosztami ,nie wcodzi w rachube wynjecie dodatkowego lokum narazie, gdyz nie wiadomo jak sie rozwinie ta dzialanosc a wiadomo dodatkowe koszty dodatkowego lokalu...wszsytko to co dzis uslyszalam to ze nie ma co cwaniakowac i isc na latwizne bo.....tej najmniejszy prog placenia podatkow to niesety nie wlicza mi sie w emeryture jesli chodzi o fotografie ,no chyba ze po ..20 latach!Ponad to nie mozemy zmienic formy dzialanosci tzn ,juz fotografowania komunii czy chrzcin-co dla mnie jedna wielka bzdura!Wczesniej bylismy u comercialisty i wyrazne dawal nam do wyboru te forme placenia podatkow i oplacenia inpsu inailu itd.Choc nie wiemy tak naprawde czy ten comercialista jest dobry w tym temacie.....Mam pytanie gdzie zaczac od czego wogole i czy faktycznie musimy miec wiekszy pokoj typowo przeznaczony do fotografii ,czy nie moze byc na codzien uzywany przez nasza mala coreczke,sesje odbywalyby sie u nas w domu ale tez w domu u klienta lub w plenerze,od 5 lat prawie liczac ciaze i wiek mojej coreczki siedze w domu ,z checia zajelabym sie tym co lubie czyli fotografia,zorganizowalabym sobie miejsce pracy ale widze ze tu od razu zniechecaja zamiast pomagac,i jak Wlosi maja wyjsc z kryzysu!? paranoja.....prosimy o jakas wskazowke cokolwiek,dziekujemy bardzo i pozdrawiamy serdecznie z Toscanii.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie mam większego doświadczenia w sprawach związanych z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej, a - jak wspomniałam w artykule - przepisy są w tej kwestii zdecydowanie skomplikowane, to radziłabym porozmawiać z kilkoma księgowymi oraz zwrócić się do Izby Handlowej (Camera di Commercio), w której jesteście zarejestrowani.

      Upewnijcie się przede wszystkim, czy możecie skorzystać z ulgowej formy opodatkowania, o której pisałam tutaj:

      http://deeoswajawlochy.blogspot.it/2013/08/kto-moze-otworzyc-firme-pacac-mniejsze.html

      Pozwoliłoby to zaoszczędzić sporo pieniędzy (jedyne, na czym nie zaoszczędzicie, to składki na ubezpieczenie społeczne), a skoro chcecie otworzyć firmę jednoosobową, to pierwszy warunek już byłby spełniony. Jeśli chodzi o wymogi dotyczące lokalu, to nie znalazłam nic szczególnego, chyba że okaże się, iż lokal musi być zapisany w katastrze jako laboratorium/studio (nazywa się to "destinazione d'uso"). To jednak pytanie do kogoś, kto się na tym zna, więc powtarzam, szukajcie dobrego księgowego, nie wybierajcie pierwszego lepszego, to podstawa.

      Powodzenia!

      Usuń
  12. Witam serdecznie, chciałabym otworzyć własną działalność gospodarcza w sektorze kieliszków kryształowych. Mieszkam we Włoszech i tam mam rodzinę ale chciałabym otworzyć dział. gosp. w PL, fakturować w PL a pozyskiwać klientów i dostarczać im produkt we IT. Czy to tak można? Nie chciałaby przepaść w biurokracji włoskiej.
    Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie widzę problemu, jeśli chodzi o rozpoczęcie działalności gospodarczej w Polsce, ale pamiętaj, że jako osoba zameldowana we Włoszech będziesz musiała płacić tutaj podatek dochodowy. Twoja firma będzie miała siedzibę w Polsce i tam będzie płaciła podatki, ale ty, jako jej właścicielka, będziesz podlegać włoskim przepisom podatkowym, więc dochody z polskiej działalności będziesz musiała wpisać do zeznania podatkowego (jako osoba fizyczna) we Włoszech. Radzę dokładnie przeczytać umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania podpisaną przez Polskę i Włochy, najlepiej z pomocą dobrego księgowego, i przeanalizować wszelkie możliwe sytuacje.

      Jeśli Twoja firma będzie miała siedzibę, linię produkcyjną, magazyn itp. w Polsce i będzie stamtąd wysyłać towary do klientów, to nie ma problemu, nie będzie musiała składać deklaracji podatkowej we Włoszech. Jeśli jednak fiskus uzna, że w rzeczywistości istnieje we Włoszech coś w rodzaju oddziału firmy (sede secondaria lub unita' locale) lub jest ona zarządzana z Włoch, konieczne będzie opłacanie tutaj podatków, więc ten aspekt też musisz wziąć pod uwagę. Włoski skarb państwa potrzebuje na gwałt pieniędzy, więc kontrole zagranicznych firm są stosunkowo częste, nie ma co liczyć na szczęście.

      Myślę, że podstawą jest rozmowa z naprawdę dobrym księgowym znającym się na handlu wewnątrzwspólnotowym - nawet tak banalna rzecz, jak posiadanie we Włoszech przedstawiciela handlowego może okazać się problemem, jeśli nie będzie on całkowicie od firmy niezależny.

      Usuń
  13. "Oczywiście dużo zależy od branży, w której postanowiliście działać oraz od miejsca, w którym chcielibyście otworzyć działalność – praca jako tłumacz we własnym domu to jedno, otwarcie firmy transportowej to drugie, a zainwestowanie w bar w centrum Mediolanu to już zupełnie inna bajka. Przyjmuję za pewnik, że dobrze się zastanowiliście, przeanalizowaliście dokładnie sytuację i jedyne, czego Wam teraz potrzeba, to informacje urzędowe i tym podobne"

    Jaka branża według Ciebie jest najbardziej dochodowa?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na to pytanie nie ma odpowiedzi - jest zbyt wiele zmiennych, to, co może sprawdzić się np. w Mediolanie, niekoniecznie gwarantuje sukces w Rzymie. Dlatego właśnie robi się badania rynku i analizuje sytuację pod wszelkimi możliwymi kątami.

      Usuń
  14. Witam mam pytanie może orientujecie sie mieszkam w polsce mam mozliwosc przepisania na siebie pizzeri w wloszech (przebywałam tam kilka lat znajomy dał ta propozycje) jakby to wygladalo prawnie mieszkac i pracowac w polsce ( umowa o prace) a pizzeria na siebie w wloszech?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Generalnie nie ma z tym problemu, ale weź pod uwagę, że posiadanie nieruchomości wiąże się z obowiązkiem podatkowym i dla włoskiego systemu nie ma znaczenia, że mieszkasz za granicą. Jeśli dobrze zrozumiałam, stałabyś się właścicielką pizzerii zarządzanej przez inną osobę - jeżeli osoba ta będzie Ci przy tym płacić czynsz za wynajem lokalu, oprócz podatków związanych z posiadaniem nieruchomości (IMU, TASI, TARI itp.) będziesz musiała płacić też podatek od dochodu z najmu.

      Usuń
  15. lokal jest wynajmowany nie na wlasnosc wiec to "ja bym płącila czynsz" chodzi mi o to czy majac tam ta pizzerie czy to nie bedzie problem ze nieprzebywam tam a pracuje w polsce w całkowicie innym zawodzie (a we wloszech zatrudniam np kogos kto tam pracuje i to prowadzi)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ok, czyli nie przepisujesz na siebie pizzerii, a jedynie prawo do jej wynajmowania. Oczywiście, że możesz bez problemu mieszkać i pracować w Polsce, kto może Ci tego zabronić? Ważne, żebyś płaciła czynsz i wszystkie opłaty związane z prowadzeniem działalności.;)

      Oczywiście będziesz musiała płacić we Włoszech podatki związane z działalnością gospodarczą, składki na ubezpieczenie społeczne oraz podatek dochodowy. Włoskie dochody będą też sumować się z Twoim polskim dochodem, ale to już kwestia do obgadania z polskim księgowym.

      Usuń
  16. witam mam jedno pytanie znajomy prowadzi firme w polsce i przyjezdza do wloch na targi ale nie ma kasy fiskalnej i nie zdazy zalatwic przed targami,jak mozna wyjsc z tej sytuacji zeby mogl sprzedawac legalnie na targach (targi trwaja dwa dni )

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ponieważ to okazjonalna sprzedaż poza granicami Polski, kwestię sprzedaży i opodatkowania regulują polskie przepisy (gdyż zysk będzie opodatkowany tylko w Polsce), dlatego znajomy musiałby zapytać swojego księgowego, jaki dowód sprzedaży musi wystawiać kupującym we Włoszech.

      Usuń
    2. Dzień dobry , znalazłem się w analogicznej sytuacji jak przedmówca - przyjeżdżam do Włoch na 3 dniowy festiwal , będę tam promował swoje produkty i chciałbym część z nich spróbować sprzedać osobom prywatnym odwiedzającym imprezę.
      Moja sprzedaż we Włoszech byłaby jednorazowa i szacuję ,że nie przekroczy 1500EUR - Czy mógłbym prosić o wskazówkę gdzie szukać dalszych informacji na temat "okazjonalna sprzedaż poza granicami Polski" ?

      Usuń
    3. Niestety nie mam odpowiednich kompetencji, by móc doradzać w tego typu kwestiach.

      Usuń
  17. Dzień dobry mam pytanie czy jest możliwość importowania towaru np maszyn np z Chin do Włoszech i eksportu do innych krajów?(mieszkam jeszcze w Pl ale jest plan przeniesienia się do Włoszech). Chodzi o założenie dzialaności, czy można od razu czy potrzeba określonego czasu pobytu. I jeszcze jedna sprawa czy działalność może założyć mój mąż pochodzący spoza UE? Dziękuję za odp.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie sądzę, by był problem z tego typu działalnością (w końcu nikt nie może Ci zabronić importowania towaru i późniejszej jego sprzedaży za granicę). Jeśli chodzi o samo założenie firmy, to w przypadku obywateli UE nie istnieją żadne ograniczenia (można otworzyć firmę w każdej chwili), natomiast obywatele państw nie należących do Unii muszą posiadać pozwolenie na pobyt (permesso di soggiorno) lub oczekiwać na jego wydanie. Jeżeli mąż nie posiada pozwolenia, musi wystąpić o jego wydanie - będzie konieczne wcześniejsze uzyskanie odpowiedniego zaświadczenia z izby handlowej (Camera di Commercio).

      Usuń
  18. Witam serdecznie, mam możliwość otrzymania od teścia firmę która działa w PL od 20 lat, ale chciałabym ją przerejestrować do Włoch i tam mieć główną siedzibę firmy. Firma świadczyła by usługi na terenie UE. Jak wyglądałby taki proces? Czy jest możliwość, żeby spółka przeszła razem ze swoją "historią"?
    czy może lepiej było by otworzyć filię spółki we Włoszech. Dodam jeszcze, że jeden ze wspólników będzie większość roku przebywać we Włoszech.
    pozdrawiam Anna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie potrafię odpowiedzieć na tak skomplikowane pytania, nie jestem specjalistką od tego typu spraw (dlatego na blogu zamieściłam jedynie ogólne informacje na temat działalności gospodarczej). :)

      Usuń
  19. Witaj Dee, blog jest fantastyczny :) pisałaś powyżej ze po zameldowania włoski urząd skarbowy może żądać płacenia podatku od nieruchomości posiadanych za granicą (w PL). Moglabyś coś bliżej rozwinąć? Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozwinęłam tutaj:

      http://deeoswajawlochy.blogspot.it/2014/08/podatek-od-nieruchomosci-posiadanych.html?m=1

      ;)

      Usuń
    2. Mówiłem już że jesteś genialna? :) Przeczytałem i wielkie dzięki. Swoją drogą to niezła granda. No cóż, muszę pomyśleć, co z tym zrobić, bo nie widzę powodu, żeby włoskiemu fiskusowi płacić za nieruchomości w Polsce - na razie nic nie wymyśliłem, ale na pewno jest jakiś sposób.

      Usuń
  20. Witam. Mam pomysł na założenie tzw.biznesu na kółkach.Chce kupic samochód gastronomiczny lub budkę. Jakie musze spełnienić warunki zeby dostac pozwolenie na stanie budka w danym miejscu? I jak wyglada sprawa z sanpidem. I na koniec.czy moge dostac jakies dofinansowanie z UE na taka dzialalnosc. Pozdraeiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Handel produktami spożywczymi jest nieco skomplikowany w porównaniu z handem innym towarem, gdyż trzeba spełnić dodatkowo określone wymogi sanitarne. W celu uzyskania informacji na ten temat powinieneś zwrócić się do lokalnej ASL lub ewentualnie do urzędu gminy - wiele gmin świadczy specjalne usługi informacyjne dla osób chcących prowadzić działalność gospodarczą.

      Musisz też określić, gdzie i jakiej formie chcesz sprzedawać towar, a masz do wyboru m.in.:

      - handel obwoźny (commercio itinerante), czyli sprzedaż "z samochodu"
      - sprzedaż na lokalnym targowisku, gdzie wymagane jest pozwolenie na zajmowanie stałego miejsca
      - sprzedaż na stanowisku ruchomym, które będzie codziennie składane i usuwane
      - sprzedaż w kiosku ustawionym poza targowiskiem
      - sprzedaż okazjonalną podczas specjalnych wydarzeń, np. festynów

      Ponieważ sprzedaż ma odbywać się na terenie publicznym, musisz uzyskać odpowiednie zezwolenia, które wydaje gmina. Informacje na temat przepisów obowiązujących np. w Mediolanie znajdziesz tutaj:

      http://fareimpresa.comune.milano.it/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=173&Itemid=29

      Fundusze europejskie zarządzane są na poziomie regionalnym, więc informacji na temat aktualnie dostępnych programów unijnych musisz szukać na stronie internetowej regionu, w którym zamierzasz rozpocząć działalność.

      Usuń
  21. Witam! Bardzo ciekawy blog, ale czym więcej czytam, tym więcej pytań powstaje... Myślę o założeniu produkcji w branży opakowaniowej na terenie Włoch. Temat bardzo ciekawy (teoretycznie), ale ze względu na biurokrację i niezrozumiały system opodatkowania Sp. z o.o. we Włoszech, nie jestem pewny czy warto zaczynać... Proszę mi coś podpowiedzieć na ten temat. Dodać mi pewności lub odmówić od tego ryzyko... Z góry dziękuję za odpowiedź!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety tego typu "poradnictwo" przekracza moje kompetencje, nie jestem ekspertem podatkowym. :) Powinieneś porozmawiać na ten temat z dobrym (!) włoskim księgowym, który wyjaśni Ci kwestie podatkowe, obliczy koszty prowadzenia działalności i odpowie na wszelkie pytania.

      Usuń
  22. Witaj Dee ! Od niedawna zaczelam sledzic Twoj blog.Jest swietny i informacje w nim zawarte sa naprawde wyczerpujace. Potrzebuje pomocy dla mojego syna,ktory ma w Polsce warsztat samochodowy juz od przeszlo 4 lat,a teraz chce otworzyc taki we wloszech. Niestety nie skonczyl szkoly,we wloszech ma 2 lata szkoly sredniej o profilu samochodowym,zabraklo mu 1 roku do skonczenia,ale wrocil do kraju.Teraz we wloszech ma problem z uzyskaniem zezwolenia na dzialalnosc w tym kierunku. Jak mozna uzyskac takie zezwolenie w miare mozliwosci szybko,zeby nie szlo przez ministero del economia,bo to trwa bardzo dlugo i rezultat jest niewiadomy.sprawa spolki tez jest pod wielkim znakiem zapytania,bo wlosi nie sa chetni do wspolpracy.jak to rozwiazac ...Dziekuje z gory i przesylam pozdrowienia M

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przychodzą mi do głowy cztery rozwiązania:

      1) ukończenie szkoły średniej za pośrednictwem jednej z firm zajmujących się tego typu sprawami (np. Grandi Scuole) - to jednak kosztuje, no i wymaga czasu i nauki;

      2) otworzenie działalności w spółce z kimś, kto spełnia wymogi techniczne lub zatrudnienie takiej osoby

      3) ukończenie odpowiedniego, rocznego kursu organizowanego przez region, w którym syn chce rozpocząć działalność, a następnie przepracować rok w warsztacie samochodowym we Włoszech

      4) próba uznania pracy w Polsce przez lokalną izbę handlową - warsztat może bowiem być otwarty również przez osobę, która wykaże, że pracowała dla tego typu firmy przez co najmniej trzy lata w ciągu ostatnich pięciu lat.

      Niestety nie sądzę, by udało się szybko i bezboleśnie przeskoczyć wymagania, trzeba będzie trochę się pogłowić i pomęczyć.

      Usuń
  23. Dee! .dziekuje Ci bardzo za szybka i wyczerpujaca odpowiedz.Odnosnie pkt 4 powiedziano nam,ze tylko ministero del economia moze wydac takie zezwolenie . lokalna izba nie ma takich kompetencji,co mnie rowniez wydaje sie dziwne.ze taka rzecz trzeba zalatwiac na szczeblu ministerialnym. Inne punkty probujemy przeskoczyc,ale chcielibysmy zlozyc te dokumenty na pkt 4,.Mozesz pomoc jak i do kogo? dziekje M

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Napisałam "próba uznania" właśnie dlatego, że nie wiem, czy jest to możliwe i jaką trzeba by przejść procedurę. Izba handlowa powinna ją w każdym razie znać - jeśli to właśnie tam udzielono Wam informacji o konieczności zwrócenia się do Ministerstwa Finansów, to niestety niewykluczone, że rzeczywiście tak jest.

      Usuń
  24. Witaj Dee, ja mam pytanie odnośnie założenia we włoszech własnego sklepu internetowego z kosmetykami z Polski, czy w przypadku kosmetyków są wymagane pozwolenia jak w przypadku sprzedaży żywności? Czy jest wymóg np przeklejania etykiet z j.polskiego na włoski czy po prostu sprzedaż może się odbywać bezpośrednio? A także czy mieszkając we włoszech i chcąc otworzyć własną firmę muszę posiadać residenza? Pozdrawiam, Marta.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W przypadku kosmetyków obowiązują przepisy unijne, a konkretnie regulamin nr 1223/2009, w którym musisz szukać dokładnych wskazówek. Na pewno konieczne jest złożenie odpowiedniego druku w Ministerstwie Zdrowia oraz przetłumaczenie etykiet na język włoski (muszą one spełniać określone warunki), możliwe też, że lokalna ASL będzie musiała przeprowadzić kontrolę miejsca, w którym będzie przechowywany towar (musisz zapytać w Twojej ASL, gdyż zależy to od regionu).

      Zameldowanie nie jest wymagane w momencie otwarcia firmy, wpisujesz po prostu włoski adres stałego zamieszkania (domicilio), oczywiście jeśli mieszkasz we Włoszech.

      Usuń
  25. Cześć Dee, dzisiaj pierwszy raz zajrzałam na Twojego bloga i już wiem, że będę tu zaglądać częściej :)
    Mam następujące pytanie: jestem fotografem i chciałabym razem z moją siostrą zacząć działać również na terenie Włoch.
    Czy forma działalności Libero professionista będzie tu odpowiednia? Jak wówczas powinnam się rozliczać z rachunków? i jak wygląda składka na ubezpieczenie? Będę wdzięczna za odpowiedź :)
    Życzę udanego dnia! Pozdrawiam, Iwona

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli Twoja praca ma polegać na realizacji zleceń na zasadzie wolnego strzelca (a więc nie masz zamiaru otwierać studia fotograficznego), to jak najbardziej możesz wybrać formę "libero professionista".

      Będziesz musiała zarejestrować się w osobnym funduszu INPS (tzw. gestione separata), do którego będziesz wpłacać składki w wysokości zależnej od uzyskanego w danym roku dochodu. w 2017 r. stawka dla osób wykonujących wolne zawody wynosi 25,72% dochodu.

      Jeśli chodzi o formę opodatkowania, to zastanowiłabym się nad systemem ryczałtowym, o którym pisałam tutaj:

      http://deeoswajawlochy.blogspot.it/2016/01/system-ryczatowy-dla-firm-w-2016-r.html

      No i przed podjęciem decyzji radzę zwrócić się o poradę i oszacowanie kosztów do dobrego (!) księgowego. :)

      Usuń
  26. Droga Dee. Zajmuję się projektowaniem, budowaniem i wynajmowaniem jachtów motorowych tzw. hausbotów, czyli jednostek, z których można podczas rejsu zwiedzać okolice, korzystając ze wszelkich wygód: ogrzewania, ciepłej wody, ubikacji, TV itd... Pełen komfort, piękny sposób na wakacje! Tak na prawdę byłem jednym z prekursorów tego typu turystyki w Polsce. Moje jachty wynajmuję z kilku miejscach w Polsce, a przez pośredników dostępne są też za granicą. Z związku z faktem, że moja praca to chyba bardziej hobby i sposób na życie postanowiłem znaleźć sposób na zagospodarowanie wolnego czasu w martwym sezonie, czyli zimą. Chcę też moim klientom dać kolejne możliwości poznania ciekawych zakątków. Stąd narodził się pomysł przewiezienia na razie jednego, a w kolejnych sezonach może kilku jachtów na obszar Laguny Weneckiej i wynajmowania ich moim najlepszym klientom. Wyobraź sobie - Chioggia, Wenecja, Lido, Murano, Burano i tak dalej! Bajka dla wodniaka! Tu właśnie pojawia się prośba i pytanie do Ciebie... Jacht jest zarejestrowany w Polsce i moja firma oczywiście też. Wynajmę miejsce postojowe w marinie w Chioggia, opłacę pozwolenia na pływanie, winiety i cokolwiek będzie wymagane. Zamierzam podpisywać umowy w Polsce, tylko i wyłącznie z polskimi klientami i tam też wystawiać im paragony lub faktury VAT w złotówkach. Czy w takiej sytuacji muszę założyć firmę lub oddział mojej firmy we Włoszech? Czy tylko wystarczy, że moja dotychczasowa polska firma zapłaci tam VAT? Czy w ogóle nie muszę się tym tematem przejmować, bo sprzedaż odbywa się w Polsce (choć klienci usługę dostają jednak we Włoszech)? Może jakoś inaczej nazwać tę usługę, żeby nie mieć tych dylematów... Wiem, że temat jest nietypowy, ale bardzo Cię proszę (ja i moi klienci, którym Laguna się marzy) o jakąkolwiek wskazówkę. Z góry serdecznie dziękuję. Pozdrawiam, ahoj, Łukasz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest pytanie do dobrego księgowego, znającego się na przepisach podatkowych zarówno w Polsce, jak i we Włoszech (lub do dwóch księgowych). Niestety nie posiadam kompetencji, by odpowiedzieć na Twoje pytanie, więc nie chcę się tu wymądrzać i udawać eksperta, którym nie jestem. Ryzyko, że możesz zostać oskarżony o uchylanie się od płacenia podatków we Włoszech jest zbyt duże (jacht miałby bazę tutaj, choćby tylko sezonową), koniecznie poszukaj specjalisty!

      Usuń
    2. Dziękuję Dee. Tak zrobię. Pozdrawiam serdecznie, ahoj! Łukasz

      Usuń
  27. Witam. Mam firmę zarejestrowaną w Polsce i córka, która jest u mnie zatrudniona, od ponad lat przebywa we Włoszech (okolice Bolonii - uczy się, etc.). Ponieważ jako młoda osoba nie ma zbyt wiele pieniędzy i ciężko jej znaleźć pracę,mogłaby wykonywać zabiegi kosmetyczne (mobilna kosmetyczka - tak się to nazywa w Polsce) a konkretnie przedłużanie rzęs dla znajomych. Zabiegi wykonywane by były sporadycznie, nie jako główne zajęcie. Wynajmuje mieszkanie, w którym ma nawet wolny pokój na takie zabiegi. Czy może we Włoszech pracować jako tzw. pracownik delegowany, czyli wszystko to co zarobi jest rozliczane w Polsce przeze mnie? Musi posiadać chyba druk E-101 z ZUS u, który poświadcza, iż składki ubezpieczenia zdrowotnego są płacone w Polsce (na okres do 12 miesięcy - tak wyczytałam.)Czy dyplom poświadczający jej uprawnienia i ksiązeczka sanepidu muszą być przetłumaczone na język włoski? Czy muszą być gdzieś, komuś przedstawione? Najbezpieczniej byłoby posiadanie kasy fiskalnej - znowu, czy mogą to być wydruki w języku polskim? Czy to musi być zgłoszone w skarbówce w Bolonii?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nie takie proste:

      1. Ponieważ usługi byłyby wykonywane we Włoszech, byłoby trudno przekonać włoski urząd skarbowy, ze polska firma nie ma tutaj w rzeczywistości "oddziału" i nie powinna się w związku z tym we Włoszech zarejestrować, płacąc tu oczywiście podatki i składki.

      2. Lokal musiałby spełniać określone wymogi, zgodnie z regulaminem gminnym.

      3. Aby moc wykonywać we Włoszech zawód kosmetyczki, córka musiałaby posiadać uprawnienia uznawane na terytorium Włoch - polski kurs może, ale nie musi się na coś przydać, a książeczka Sanepidu nie ma tutaj żadnej wartości.

      Tutaj znajdziesz regulamin gminy Bolonia:

      http://informa.comune.bologna.it/iperbole/media/files/odg_443_2013_pg_n._249279_2013_acconciatore_estetista_tatu.pdf

      Usuń
    2. Dziękuję serdecznie

      Usuń
    3. Z tego co wyczytałam wcześniej, założenie firmy we Włoszech jest bezpłatne. Czyli są dwie opcje: 1) albo ja rejestruję oddział we Włoszech, 2) albo córka sama zakłada działalność. Tak? W takim razie, zakładając, że spełni wszystkie wymogi dot. pracy jako kosmetyczka, czy we Włoszech też są progi opodatkowania tak jak w Polsce (ile się płaci podatku), musi też płacić składkę ubezpieczenia zdrowotnego? czy polski ZUS może zostać? Jakie są możliwości w tym względzie? Czy to się w ogóle opłaca?

      Usuń
    4. W kwestii opłacalności radziłabym zwrócić się do dobrego włoskiego księgowego, który przeprowadzi potrzebne wyliczenia.

      O włoskich progach podatkowych pisałam tutaj:

      http://deeoswajawlochy.blogspot.it/2013/04/podatek-dochodowy-we-woszech-z-czym-to.html

      Jeśli córka skorzysta z tzw. systemu ryczałtowego, koszty związane z podatkiem dochodowym i składkami na ubezpieczenie społeczne (składki opłacane w Polsce w żadnym wypadku nie mogą zastąpić włoskich) można obniżyć:

      http://deeoswajawlochy.blogspot.it/2016/01/system-ryczatowy-dla-firm-w-2016-r.html

      We Włoszech nie istnieją składki na ubezpieczenie zdrowotne, służba zdrowia finansowana jest z regionalnego podatku dochodowego.

      Usuń
  28. Zastanawiam się nad jeszcze jedną możliwością? Widziałam wcześniej wpis dot. sklepu internetowego. Córka jest po studiach w Polsce a we Włoszech trenuje taniec towarzyski w jednym ze słynniejszych klubów tanecznych na świecie Team Diablo i też tam kończy inną szkołę choreograficzno-trenerską. Jest to bardzo drogi sport i przyznaję, że mnie to już zaczyna uwierać finansowo po prawie trzech latach mieszkania we Włoszech i stąd moja desperacja. Jeśli nie uda się załatwić pozwolenia na pracę w charakterze kosmetyczki, to może mogłaby otworzyć sklep internetowy z artykułami tanecznymi - stroje treningowe, cyrkonie, lakiery do włosów. Mogłaby też szyć stroje. Może to jest bardziej realne? Tylko, że musiałaby sama zarejestrować działalność? Jeśli tak to jaką?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Musiałaby zarejestrować działalność handlowa, na to nie potrzeba kursów ani pozwoleń.

      Usuń
    2. Bardzo Ci dziękuję i pozdrawiam.

      Usuń
  29. Witam, moja sprawa jest skomplikowana, moja siostra wyjechała do Włoch że swoim pełnoletnia synem. Tam otworzyła bar, jako właściciel figuruje syn. Bar działał ok 4 miesiace. W sierpniu go zamknęli. Firma nie została zamklienta. Teraz syn mojej siostry jest w Polsce, pytałam go koszty działalności pomimo nie prowadzenia firmy, a on, że nie żadnych. Czuję to możliwe? Czy można otrzymać tak mieć firmę we Włoszech, nie przynoszącą dochodów bez żadnych kosztów, czy istnieje we Włoszech takie pojęcie jak zawieszenie działalności ? Jakie są koszty zamknięcia firmy we Włoszech?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepraszam za literówki, to tablet ��

      Usuń
    2. Urząd skarbowy umożliwia jedynie trzy rodzaje czynności: rozpoczęcie działalności, zmianę danych formy oraz zamknięcie działalności, jej zawieszenie nie jest przewidziane (można zawiesić na pewien okres opłacanie składek INPS, które są obowiązkowe). W przypadku zakończenia działalności istnieje obowiązek poinformowania o tym urzędu skarbowego, przy czym w zeszłym roku zostały zniesione kary za jego niedopełnienie, więc po trzech latach nieaktywności siostrzeniec otrzyma pismo z urzędu skarbowego z informacją, że jeśli w ciągu 30 dni nie zgłosi chęci utrzymania działalności, zostanie ona zamknięta.

      Zamknięcie firmy (chiusura partita IVA) nic nie kosztuje, jeżeli natomiast siostrzeniec jest wpisany do rejestru przedsiębiorców (Registro delle Imprese), będzie musiał zapłacić 17,50 euro za wykreślenie firmy.

      Usuń
  30. Dziękuję za odpowiedź, mam nadzieję, źe zawiesił opłacanie składek, ale boję się, że siostra nie rozliczyla należnego podatku, czy we Włoszech też składa się coś w rodzaju deklaracji podatkowej rocznej ? Czy możliwe jest sprawdzenie ile podatku ma do zapłacenia za te kilka miesięcy działalności? Vhcialabym pojechać do Wloch z nim i pozamykac sprawy firmy, żeby nie miał w przyszłości problemów, od czego zacząć ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Osoby mające działalność gospodarczą mają obowiązek złożyć zeznania podatkowe - jeśli bar został zamknięty w sierpniu 2017, to zeznanie należy złożyć dopiero w przyszłym roku. Rok podatkowy jeszcze się nie skończył, więc na razie nie ma programu umożliwiającego obliczenie podatku, można jednak zwrócić się do księgowego z prośbą o jego oszacowanie.

      Na Waszym miejscu zamknęłabym firmę w urzędzie skarbowym, wykreśliłabym ją z rejestru przedsiębiorstw (jeśli jest tam wpisany, załatwia się to w izbie handlowej - Camera di Commercio), co rozwiąże też problem składek na ubezpieczenie społeczne, a w przyszłym roku pamiętajcie o rozliczeniu dochodów z fiskusem.

      Usuń
  31. Wielkie dzięki Dee, już wiem od czego zacząć. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  32. Witam Cię.
    Przejdę od razu do rzeczy. Interesuje mnie sprzedaż balonów z helem na festynie. Gdzie się muszę udać aby wynająć miejsce (szerokość krzesła) i czy coś dodatkowego muszę spełniać. Dodam że, nigdy nie mialam doczynienia z handlem i i jestem zielona w tej sprawie. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy region i każda gmina ma osobne przepisy regulujące kwestię handlu na swoim terenie, musisz więc zwrócić się bezpośrednio do urzędu gminy, w której masz zamiar sprzedawać balony. Musisz też określić,w jakiej formie chcesz to robić, a masz do wyboru m.in.:

      - handel obwoźny (commercio itinerante), czyli sprzedaż "z samochodu"
      - sprzedaż na lokalnym targowisku, gdzie wymagane jest pozwolenie na zajmowanie stałego miejsca
      - sprzedaż na stanowisku ruchomym, które będzie codziennie składane i usuwane
      - sprzedaż w kiosku ustawionym poza targowiskiem
      - sprzedaż okazjonalną podczas specjalnych wydarzeń, np. festynów

      Ponieważ sprzedaż ma odbywać się na terenie publicznym, musisz uzyskać odpowiednie zezwolenia, które wydaje gmina.

      Usuń
  33. Dziękuję za odpowiedź. A czy wchodzi w grę, przemieszczanie się z miejsca na miejsce bez żadnych konsekwencji? Mam na myśli murzynów którzy stoją pod marketem i habdlują carami a żadna służba nic im nie robi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na to pytanie nie potrafię odpowiedzieć - mogę doradzić w kwestii przepisów, natomiast ewentualna decyzja o wykonywaniu działalności nielegalnie (bez działalności gospodarczej, bez pozwolenia, bez płacenia podatków) może być tylko i wyłącznie Twoja.

      Usuń
  34. Witam
    Prowadzę DG w Polsce jest to handel artykułami typu narzędzia ręczne smary oleje itp
    Mam we Włoszech siostrę która siedzi tam na stałe i tam pracuję chciałbym w tym kraju zacząć sprzedaż internetową przez np Amazon. Towar chciałbym wysyłać z Włoch a fakturować go z Polski czy istnieje taka możliwość ?
    Po prostu np zawiózł bym tam busem sporo część towaru i jakby był klient to siostra by wysyłała to z Włoch ze względu na tańszą wysyłkę.
    Czy wtedy muszę zakładać firmę we Włoszech ?
    Czy przy wywozie towaru z Polski muszę kupować towar na TAX FREE bez VATu ?
    Czy muszę zarejestrować moja siostrę jako mojego pracownika ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To pytania do włoskiego księgowego, którym niestety nie jestem, więc nie jestem w stanie udzielić Ci wiarygodnej odpowiedzi.

      Usuń
  35. Witam
    Chciał bym zajmować się sprzedażą vendingową na terenie Włoch głównie Rzym, Wenecj,a Mediolan. Wnioskuje po przeczytaniu poprzednich postów że nie da rady bez założenia firmy we Włoszech Mam pytanie z raxcji tego że nie mieszkam we Włoszech jak wygląda sprawa z siedzibą firmy Moje maszyny mają obsługę on line więc mogę to robić z domu w Polsce a raz na czas polecieć uzupełnić zasobniki.
    Czytałem że wnioski o otwarcie działalności nożna złożyć elektronicznie ale pewnie w pewnym momencie będę musiał coś podpisać na miejscu Ile dni powinienem sobie na to zarezerwować?Czy w przypadku gdy dogadam sie z właścicielem np. ogródka kawiarnianego, ktłóry pozwoli mi ustawić am maszynę nadal będę musiał mieć jakieś pozwolenia?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro usługa będzie wykonywana na terenie Włoch, firma musi zostać tutaj zarejestrowana. Ponieważ działalność jest dość specyficzna, radzę zwrócić się do dobrego księgowego, który odpowie na Twoje pytania - ja niestety nie posiadam odpowiednich kompetencji.

      Usuń
  36. Witaj. Ja mam pytanko odnośnie firmy sprzątającej. W IT jestem od niedawna mam trochę podłapanej pracy, na czarno. Chciałabym założyć firmę sprzątająca jednoosobową. Czy przy zarobku 700 euro się opłaca ? Pozdrawiam Anna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie jestem w stanie doradzić w tego typu sprawach, nie mam odpowiednich kompetencji. Radzę zwrócić się do dobrego ksiegowego.

      Usuń
  37. Witam serdecznie.
    Czy możecie mi polecić firmę, kancelarię lub księgowego - kogoś kto pomoże mi założyć odpowiednik spółki z.o.o w Italii ? Jestem obywatelem Polski i chcę prowadzić e-commerce we Włoszech pod Włoską spółką - z oczywistych powodów.
    Z góry dziękuję za pomoc i odpowiedzi.
    Orkelbog

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie znam godnych polecenia włoskich księgowych.

      Usuń
  38. Witam, a jak wygląda tam sytuacja z dofinansowaniami unijnymi? Czy działają na takich samych zasadach jak w Polsce? Jestem bardzo ciekawa, ponieważ ostatnio staram się dostać dodatkowe pieniądze na inwestycje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznawaniem dofinansowania ze środków unijnych zajmują się poszczególne regiony, musisz więc skontaktować się z odpowiednim biurem w regionie zamieszkania i zapytać o dostępne aktualnie programy pomocowe.

      Usuń
  39. Witam, chce otworzyc sklep internetowy miedzy innymi z produktami spozywczymi z poludnia Wloch. Mieszkam we Wloszech tzn mam residenza (ale w Polsce tez nie zrezygnowalam z zameldowania wiec teoretycznie chyba nad je mam) Chce otworzyc dzialnosc gospodarcza ale nie wiem czy lepiej otworzyc w Polsce czy we Wlsozech? Jak to sie ma do prawa wloskiego? Tu Wlosi mi mowia, ze sie nie oplaca partita IVA czy nawet SRL i zebym jak mam mozliwosc to otworzyla za granica, ale najpierw chce sie upewnic czy tak mozna. Gdzie najlepiej udac sie po informacje?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak wspomniałam w artykule, nie jestem ekspertem w tego typu kwestiach, radziłabym więc zwrócić się do dobrego księgowego zarówno we Włoszech, jak i w Polsce, by uzyskać informacje na temat możliwych i najbardziej opłacalnych opcji.

      Usuń
  40. gabriela pawlik31 lipca 2019 10:49

    Super wszystko opisane! brawo :)

    OdpowiedzUsuń
  41. witam
    chce otworzyc sklep internetowy we wloszech , i jaki to jest rodzaj dzialalnosci

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest to sprzedaż internetowa (tzw. e-commerce), natomiast rodzaj działalności zależy od sprzedawanych produktów.

      Usuń
  42. Witam, proszę o informację czy mogę zakupić we Włoszech nieruchomość i wynajmować ją krótkoterminowo za pośrednictwem np booking ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie, że możesz, ale zebrałabym najpierw informuj na temat kosztów i podatków, jakie musiałbyś ponieść w Polsce (jeśli tam mieszkasz) i we Włoszech.

      Usuń
  43. Cześć!

    Czy mógłbym prosić o informację (chciałbym się upewnić), czy możliwe jest założenie firmy (bądź libero professionista) w sytuacji, gdy nie jest się zameldowanym oraz nie mieszka się na stałe we Włoszech (aczkolwiek planuje przeniesienie do Włoch w przyszłości) w zakresie usług marketingowych i promocyjnych dla firm w Polsce?

    Twój blog jest fenomenalny, dosłownie ratujesz nie jeden tyłek! ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najbardziej, osoby zamieszkałe w innym państwie UE świadczące na terytorium Włoch mogą złożyć wniosek o nadanie włoskiego numeru VAT:

      https://www.agenziaentrate.gov.it/portale/it/web/guest/schede/istanze/identificazione-iva-soggetti-non-residenti-anr3/come-si-presenta-anr3

      Usuń
    2. Wielkie dzięki za odpowiedź i link!

      Usuń
  44. Cześć!

    Chciałbym zarejestrować we Włoszech firmę, jednak przez najbliższy czas cała jej działalność będzie odbywała się w Polsce, gdzie mam nadal rezydencję podatkową. Czy w związku z tym oprócz wniosku o Partita IVA powinienem zarejestrować się w INPS, INAIL oraz Izbie Handlowej (jednocześnie informując, że to polskie przepisy będą mnie obejmowały w zakresie rezydencji podatkowej oraz ubezpieczenia)?

    Mam też drugie pytanie w związku z wnioskiem Comunicazione Unica. Do rejestracji potrzebny jest cyfrowy podpis oraz SPID, CIE lub CNS, czy w takiej sytuacji obywatel Polski musi załatwić rejestracje "po staremu", osobno na wybranych drukach w Izbie Handlowej, INPS oraz INAIL?

    Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam niestety odpowiednich kompetencji, by doradzać w tego typu kwestiach - radzę zwrócić się do dobrego księgowego.

      Usuń

Komentarze są moderowane, więc na ich publikację trzeba trochę poczekać. Komentarze niekulturalne lub niezgodne z netykietą nie będą publikowane, proszę Was też o pozostawianie komentarzy odnoszących się do tematu artykułu. Tylko w ten sposób jestem w stanie zapewnić przejrzystość bloga! Dziękuję za komentarze i za współpracę. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...