31 lipca 2013

UZNANIE POLSKIEGO PRAWA JAZDY WE WŁOSZECH (RICONOSCIMENTO)



Aktualizacja z dnia 01.11.2014 r.: ponieważ zgodnie z nowymi przepisami unijnymi uznawanie praw jazdy wydanych przez inne państwo UE nie ma sensu (muszą być one albo uznane, albo w niektórych wypadkach wymienione na włoskie), Ministerstwo Transportu opublikowało 23.10.2014 r. okólnik nr 23455/08.03, w którym znosi możliwość ich uznawania.


W przeciwieństwie do wymiany polskiego prawa jazdy na włoskie (conversione), o którym pisałam tutaj, uznanie (riconoscimento) nie powoduje jego odebrania i wymiany na włoski odpowiednik – zachowujecie swoje polskie prawo jazdy, z tym, że zostaje na nie naklejona nalepka zwana tagliando. Nie jest to procedura obowiązkowa (a wymiana w niektórych przypadkach jest), więc sami musicie zdecydować, czy uznanie prawa jazdy może Wam się do czegoś przydać.

Na czym polega i czemu służy uznanie prawa jazdy we Włoszech?

Jak wspomniałam wyżej, uznanie zagranicznego prawa jazdy nie jest równoznaczne z jego wymianą, gdyż nadal pozostajecie w posiadaniu polskiego dokumentu. Zostaje on po prostu wpisany do włoskiego rejestru praw jazdy (anagrafe nazionale degli abilitati alla guida), czego potwierdzeniem jest naklejka, która zostaje naklejona na Wasze polskie prawo jazdy. Dzięki tej procedurze włoskie władze dysponują Waszymi danymi, numerem Waszego prawa jazdy i wszelkimi informacjami koniecznymi np. do wydania duplikatu w razie jego zgubienia lub kradzieży czy do odnowienia go po upływie daty ważności. Nie oznacza to, że jeśli nie dokonacie uznania prawka i zgubicie je we Włoszech, włoskie władze nie będą mogły wydać Wam duplikatu – po prostu zajmie to więcej czasu, gdyż konieczny będzie kontakt z polskimi organami w celu uzyskania potrzebnych danych. Tak więc uznanie może ułatwić Wam życie w tego typu sytuacjach.

UWAGA! Uznanie prawa jazdy (riconoscimento) nie zastępuje jego wymiany, więc jesli posiadacie bezterminowe polskie prawo jazdy i mieszkacie we Włoszech od ponad dwóch lat, nic Wam ono nie da – musicie dokonać wymiany na włoski dokument (conversione)!

Jak dokonać uznania polskiego prawa jazdy?

Podobnie jak w przypadku wymiany, uznania prawa jazdy dokonuje się w wydziałach komunikacji (Motorizzazione Civile), które podlegają Ministerstwu Infrastruktury i Transportu. Możecie też przeprowadzić riconoscimento za pośrednictwem szkół jazdy (autoscuola), pamiętajcie jednak, że zazwyczaj koszty są nieco wyższe, gdyż płaci się za pośrednictwo.

Wniosek może zostać złożony również przez osobę trzecią, jeśli sami nie możecie tego zrobić – musicie napisać odpowiednie upoważnienie (podobne do tego, które przedstawiłam w tym artykule) oraz dołączyć do niego kserokopię Waszego dokumentu tożsamości.

Potrzebne dokumenty

  • wypełniony wniosek o wymianę prawa jazdy na formularzu TT746 (dostępnego w wydziałach Motorizzazione Civile oraz w internecie, np. tutaj)
  • dowód wpłaty 16 euro na konto nr 4028 (formularze, przy użyciu których należy dokonać wpłaty dostępne są w wydziałach Motorizzazione Civile oraz na poczcie)
  • dowód wpłaty 9 euro na konto nr 9001 (formularze, przy użyciu których należy dokonać wpłaty dostępne są w wydziałach Motorizzazione Civile oraz na poczcie)
  • oświadczenie (autodichiarazione) o zameldowaniu we Włoszech, zawierające datę zameldowania – zazwyczaj urząd dysponuje odpowiednim formularzem, który należy wypełnić
  • polskie prawo jazdy + jego obustronna kserokopia (czytelna) – zazwyczaj nie jest konieczne jego tłumaczenie, choć np. na stronie północno-zachodniej Okręgowej Dyrekcji Generalnej Ministerstwa Transportu można przeczytać, że w tamtym rejonie urząd może żądać tłumaczenia, więc lepiej zapytać u źródła   
  • ważny dokument tożsamości



UWAGA! Jeśli w chwili składania przez Was wniosku o uznanie polskiego terminowego prawa jazdy od momentu zameldowania we Włoszech upłynął okres równy lub dłuższy okresowi ważności włoskich praw jazdy (o ważności praw jazdy we Włoszech pisałam tutaj), konieczne będzie zaświadczenie lekarskie ze zdjęciem i znaczkiem skarbowym oraz jego kserokopia, wydane zgodnie z procedurą opisaną w artykule o wymianie prawa jazdy na włoskie.



35 komentarzy:

  1. Dzieki Dee!
    Super artykul. Complimenti!
    Jasno, prosto i na temat. Naprawde bardzo mi pomoglas.
    Pozdrawiam z Saronno :)
    Iza

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I o to właśnie chodzi, żeby pomogło. :)

      Pozdrawiam ciepło,
      Dee

      Usuń
  2. Dzien dobry, chcialabym wiedziec taka rzecz. Mam bezterminowe polskie prawo jazdy, staly pobyt w Polsce i residenze od 10.01.2013 we Wloszech. Co powinnam zrobic?? prosic o uznanie lub zwrocic sie o wymiane a moze zostawic w spokoju moje prawo jazdy bo przeciez w Polsce jest ciagle wazne i to bezterminowo a tutaj ogranicza mi waznosc do 10lat???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Twoje polskie prawo jazdy będzie ważne we Włoszech jedynie do 19 stycznia 2015 r., więc jeśli go nie wymienisz na włoskie (przypominam, że uznanie nie wystarczy, bez względu na to, co twierdzą niektórzy urzędnicy - kodeks drogowy wyraźnie mówi o wymianie), nie będziesz mogła na jego podstawie prowadzić tutaj samochodu. W Polsce oczywiście nadal będzie ono ważne.

      Usuń
  3. dzien dobry. mieszkam we wloszech od 2000 roku , mam bezterminowe polskie prawo jazdy od 15 lat i caly czas jezdze na nim.... co mam zrobic ? jak do tej pory wsystko poszlo dobrze....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Musisz je wymienić na włoskie do 19 stycznia 2015 r. - po tej dacie będzie ono nieważne.

      http://deeoswajawlochy.blogspot.it/2013/05/polskie-prawo-jazdy-we-woszech-zmiany-w.html

      http://deeoswajawlochy.blogspot.it/2013/06/polskie-prawo-jazdy-we-woszech-cz-2.html

      Usuń
  4. A ja mam mala ciekawostke! Jestem zameldowana we Wloszech od 3 lat, posiadam bezterminowe polskie prawo jazdy od 2005 r. Dzis zadzwonilam do motorizzazione co mam poczac z moim polskim dokumentem bo niby po 19.stycznia 2015 traci ono waznosc. Powiedziano mi ze owszem moge wymienic moje polskie prawo jazdy w Polsce na nowe terminowe ( czyli na 15 lat bo takie teraz wydaja w Polsce ) ale na terenie Wloch bedzie ono wazne tylko przez 7 lat ( bo od 3 lat jestem zameldowana we Wloszech, czyli 10-3=7 lat waznosci nowego dokumentu ). Bardzo mnie to zdziwilo bo WSZYSCY mowia ze po 19 stycznia pozostaje tylko wybor CONVERSIONE na wloski dokument! Druga mozliwosc wg, motorizzazione to musze dowiedziec sie w polskim ministerstwie transportu czy moj aktualny dokument prawa jazdy jest "conversabile"-jesli jest to zrobia mi jego conversione tutaj wg. wszystkich procedur, a jesli nie jest conversabile to musze najpierw zrobic jakos w Polsce zeby zmienili mi to moje prawko na conversabile i potem zglosic sie do motorizzazione zeby zrobili mi wlosku dokument...No i taki galimatias mi przedstawili w motorizzazione i byli ABSOLUTNIE pewni ze maja racje i wiedza co mowia...No ale mnie ciagle zastanawia fakt ze wg,nich moge sobie zrobic nowy dokument prawa jazdy w Polsce ktory bedzie tutaj wazny przez 7 lat...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zacznijmy od tego, że to, iż włoski urzędnik jest absolutnie pewien, że ma rację, nie oznacza, że tak jest. ;) Gdyby tak było, ten blog nie miałby racji bytu, a ja zaoszczędziłabym sobie kilku wrzodów na żołądku. :)

      Przejdźmy jednak do poruszonych przez Ciebie kwestii. O tym, że wymiana bezterminowego prawa jazdy na terminowe w Polsce jest rozwiązaniem połowicznym, pisałam w artykule o nowych przepisach dotyczących praw jazdy: http://deeoswajawlochy.blogspot.it/2013/06/polskie-prawo-jazdy-we-woszech-cz-2.html?m=1.

      Jeśli chodzi o zapytanie w polskim Ministerstwie Transportu o to, czy Twoje prawo jazdy jest "convertibile" (czytaj: czy może zostać wymienione we Włoszech), to nawet nie wiem, jak tę "radę" skomentować.:) Wszystkie unijne prawa jazdy mogą zostać wymienione, więc niczym się nie przejmuj, tylko wymień je na włoskie i już.

      Usuń
    2. Dziekuje bardzo za odpowiedz! Przeczytalam artykul z zalaczonego przez Ciebie linku. Prosze tylko o male potwierdzenie: urzednik mial racje mowiac ze moge wyrobic sobie nowe terminowe polskie prawko ale bedzie ono wazne we Wloszech przez tylko 7 lat? Po tych 7 latach rozumiem ze juz nie ma "zmiluj" i konieczne okaze sie conversione na wloski dokument? No chybaze wloskie prawo znowu sie zmieni................ ;)

      Usuń
    3. Obowiązek wymiany po dwóch latach od momentu zamieszkania we Włoszech istnieje tylko i wyłącznie w przypadku bezterminowych praw jazdy. Jeżeli wymienisz dokument w Polsce na 15-letni, ten przepis nie będzie mógł mieć zastosowania, gdyż termin ważności będzie. Twoje prawo jazdy podlegać będzie włoskim przepisom dotyczącym ważności, a że polska ważność przekracza włoską, będziesz musiała wymienić je w momencie utraty ważności przewidzianej przez włoski kodeks drogowy.

      Usuń
  5. Z gory przepraszam ale bede drazyc temat do oporu ;) Troche mnie zmartwilas piszac iz: "Obowiązek wymiany po dwóch latach od momentu zamieszkania we Włoszech istnieje tylko i wyłącznie w przypadku bezterminowych praw jazdy" -ja mam wlasnie bezterminowe prawko i zameldowanie od ok.3 lat co oznaczaloby ze moj dokument jest juz nie wazny na terenie Wloch!?!? O ile sie nie myle taka wymiana po 2 latach od zameldowania sie we Wloszech dot, chyba tylko osob ktore zameldowaly sie tu po 19 stycznia 2013 ( ja zameldowalam sie wczesniej! ).
    Z tego co piszesz dalej wynika ze jesli zrobie sobie nowe terminowe prawko w Polsce to bedzie ono tutaj wazne przez 10 lat a nie przez 7 jak poinformowano mnie w motorizzazione, zgadza sie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze kilka miesięcy temu policja odbierała prawo jazdy osobom w Twojej sytuacji i wlepiała im mandat, lecz po wyjaśnieniach Ministerstwa Transportu (o których napisałam na czerwono na wstępie artykułu), procedura została skorygowana. Możesz prowadzić na podstawie bezterminowego prawka do 19 stycznia 2015 roku, potem stanie się ono nieważne, dlatego musisz je wymienić do 19.01.

      Co do ważności 15-letniego dokumentu, na chłopski rozum powinien on być ważny przez 10 lat, ale głowy nie dam sobie uciąć. Na prawie jazdy raczej nie ma daty jego odnowienia, więc szczerze mówiąc nie wiem, w jaki sposób można udowodnić we Włoszech, że zostało one odnowione w danym roku.

      Usuń
  6. Deelaylah Ty mi wyjasnij jak ja mam wydane 6.11.2014 roku na 15 lat i sa terminowe do 2029 roku to nie musze je wymieniac we Włoszech tak to mam zrozumiec czy jednak nie mam takze wymienic do 19 stycznia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyjaśnię Ci.:) Obowiązek wymiany prawa jazdy po dwóch latach pobytu we Włoszech dotyczy tylko i wyłącznie BEZTERMINOWYCH dokumentów, więc nie musisz go teraz wymieniać.

      Pamiętaj jednak, że jeśli będziesz tu mieszkać przez kolejne ileś tam lat, to Twoje polskie prawko podlega włoskiemu kodeksowi drogowemu, a co za tym idzie, nie może mieć ważności przekraczającej włoską.
      Powiedzmy, że jesteś młodym człowiekiem - do pięćdziesiątego roku życia prawo jazdy odnawia się tu co 10 lat, więc po 10 latach od momentu zameldowania we Włoszech 15-letnie polskie prawko straci ważność. Na razie jednak nie masz się czym przejmować, bo za 10 lat to kupa czasu i możesz wtedy być na przykład w Australii. ;)

      Usuń
  7. WITAM SERDECZNIE Z GORY DZIEKUJE ZA ODPOWIEDZ
    MAM PROBLEM Z PRAWEM JAZDY,JEST WAZNE JESZCZE 8 LAT,PO SLUBIE Z WLOCHEM ZMIENIALAM NAZWISKO I ZACZELY SIE SCHODY-MNOSTWO DOKUMENTOW,ALE NAJGORSZE JEST,ZE ZARZADALI CERTYFIKATU OD AMBASADY O ORYGINALNOSCI DOKUMENTU YJ PRAWA JAZDY.AMBASADA NIE JEST AUTORYZOWANA DO WYDAWANIA TAKICH DOKUMENTOW.MUSZE JECHAC DO URZEDU MIASTA,W KTORYM ZOSTALO WYDANE PRAWO JAZDY 20 LAT TEMU ...DLA MNIE SA TO DUZE KOSZTY -CO MOGE ZROBIC?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety od jakiegos czasu wloskie wladze czesto wymagaja potwierdzenia autentycznosci prawa jazdy, a zaswiadczenie to moze zostac wydane jedynie przez polski wydzial komunikacji. Mozesz sprobowac skontaktowac sie z polskim urzedem i zapytac o mozliwosc korespondencyjnego zalatwienia sprawy, a nuz sie uda?

      Usuń
  8. Witam serdecznie Dee. Mam pytanie? Jestem zameldowana we Włoszech od 10 lat i do tej pory nie wymieniłam mojego polskiego bezterminowego parawa jazdy na włoskie. Jakie grosza mi z tego powodu konsekwencje? Co powinnam zrobić?
    Z góry dziękuje za odpowiedz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wymienić jak najszybciej! Wszystkie informacje znajdziesz tutaj:

      http://deeoswajawlochy.blogspot.it/2013/05/polskie-prawo-jazdy-we-woszech-zmiany-w.html?m=1

      http://deeoswajawlochy.blogspot.it/2013/06/polskie-prawo-jazdy-we-woszech-cz-2.html?m=1

      http://deeoswajawlochy.blogspot.it/2013/05/wymiana-polskiego-prawa-jazdy-na-woskie.html?m=1

      Usuń
  9. Witam, dziekuje za tak dokładny artykuł. Ten artykuł odnosi się do okresu sprzed 2015. Ja zameldowałam się we Włoszech 2 Lipca 2016 (residenza), ale jestem właścicielem pojazdu od 9 października 2017 (samochód jest teraz we Włoszech ale jeszcze na polskiej rejestracji). Moje prawo jazdy jest bezterminowe (wydane w 2009). Zastanawiam się czy argument, że zamierzam zostać we włoszech tylko do stycznia 2020 (projekt nad którym pracuje się kończy) jest wystarczający, aby wydano mi Attestato Patente di guida zamiast Conversione. Na stronie www.ilportaledellautomobilista.it wymaga sie jedynie potwierdzenia wplaty i wyjaśnienia motywu aby otrzymać attestato.
    Dziekuje za odpowiedz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak wspomniałam na samym początku artykułu, na czerwono, w przypadku unijnych praw jazdy nie ma już możliwości ich uznania, gdyż po dwóch latach stałego pobytu ich właściciele mają obowiązek wymienić je na włoskie. Twoje prawo jazdy straciło ważność we Włoszech 2 lipca 2018 r. i dopóki nie dokonasz wymiany, odradzam prowadzenie na jego podstawie pojazdów.

      Planowany okres pobytu nie ma znaczenia, jedyna opcja to wymiana prawa jazdy.

      Usuń
  10. Witam, mam pytanie dotyczace wymiany prawa jazdy. W pazdzierniku 2009, po okresie 2 lat pobytu stalego we Wloszech, otrzymalam z ACI naklejke z data waznosci mojego bezterminowego polskiego prawa jazdy na 10 lat, czyli do pazdziernika 2019. Czy w tym przypadku moje prawo jazdy ma okres 10 letni jak prawo jazdy wloskie, wiec nie musze go wymieniac do stycznia 2019 (publikacja na stronie Ambasady Polskiej w Rzymie), a wraz z uplywem jego waznosci, czyli w pazdzierniku 2019?Poprawna interprecaja czy nie? Czy po uplywie waznosci musze zdawac egzamin? Z gory dziekuje za odpowiedz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na wszelki wypadek wymieniłabym jak najszybciej polskie prawo jazdy na włoskie - tak czy siak będziesz musiał to zrobić już za rok, więc osobiście nie kusiłabym losu (choć nie twierdzę z całą pewnością, że Twój dokument jest nieważny, skoro została mu nadana data ważności). Zdawanie egzaminu nie jest wymagane, gdyż ważność traci dokument, nie Twoje uprawnienia:

      http://deeoswajawlochy.blogspot.com/2013/05/wymiana-polskiego-prawa-jazdy-na-woskie.html

      Usuń
  11. Witam, mam pytanie dotyczace mojego polskiego bezterminowego prawa jazdy. W pazdzierniku 2009 po zmianie adresu zamieszkania we Wloszech, otrzymalam z ACI naklejke z data waznosci mojego polskiego prawa jazdy na 10 lat tak wedlug wloskie prawa. Wedlug daty na naklejce moje prawo jazdy bedzie niewazne w pazdzierniku 2019, czyli powinnam je wymienic przed ta data. Nie musze wymieniac do stycznia 2019 - jak powiadamiaja na stronie Ambasady Polskiej w Rzymie, poniewaz moje prawo jazdy nie jest juz bezterminowe. Poprawna interpretacja czy nie? Przed uplywem daty waznosci konieczne jest tylko badanie czy trzeba zdawac egzamin? Z gory dziekuje za odpowiedz. Pozdrawiam Marta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odpisałam na Twoje pytanie cztery godziny temu, patrz wyżej. ;)

      Usuń
  12. Witam...moja sytuacja jest dosyc skompliwowana i nie wiem jak z tego wybrnac.Jestem zameldowana we Wloszech od 16 lat i posiadam bezterminowe prawo jazdy,ktorego jak rozumie nie moge juz wymienic na wloskie.Czy jesli wymienie prawko w Polsce na nowe terminowe to bedzie ono wazne na terenie Wloch i w ten sposob zyskam czas na wymiane na dokument wloski?Z gory dziekuje za odpowiedz i pozdrawiam...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że możesz wymienić bezterminowe prawo jazdy na włoskie - jeśli chodzi Ci o nieszczęsną informację opublikowaną jakiś czas temu na stronie ambasady, to nie ma ona żadnego oparcia w przepisach, o czym pisałam tutaj:

      https://www.facebook.com/deeoswajawlochy/posts/1743266965779926?__tn__=K-R

      Usuń
  13. Czesc !
    mam bezterminowe prawo jazy i on prawie 2 lat jestem we wloszech.
    Lepij jak poprosze o wtornik prawa jazy w PL (teraz juz termine) i potem we wloszech udam sie z terminowym prawem jazdy do motorizzazione CZY ide z tym bezterminowym do motorizzazione bo w efekcie koncowym i tak bede musiala je wymienic na wloskie ?

    nie chce zeby zabierali mi moje polskie prawo jazdy.
    help,
    Nina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, że rozstanie się z polskim prawem jazdy nie jest łatwe, jednak radziłabym wymienić je od razu na włoskie, zwłaszcza jeśli zamierzasz pozostać we Włoszech na dłużej.

      Usuń
  14. Cześć Dee! Ogromnie się cieszę, że trafiłam na Twój blog, jest baaardzo pomocny :)
    Planuję przenieść się do Włoch (Rzym lub okolice) w 2020roku i jeśli dobrze rozumiem z bezterminowego prawa jazdy kat. B mogłabym korzystać bez problemu przez dwa lata od momentu zameldowania i uprawniałoby mnie ono również do prowadzenia pojazdów kat. A1?

    OdpowiedzUsuń
  15. Zgodnie z obowiązującymi przepisami musisz wymienić prawko dopiero po dwóch latach od momentu zamieszkania we Włoszech, natomiast nie mogę Ci zagwarantować, że będziesz mogła bezproblemowo poruszać się pojazdami kategorii A1 - włoskie prawo jazdy B uprawnia do ich prowadzenia jedynie na terytorium Włoch, więc nie można wykluczyć, że natkniesz się na policjanta, który uzna, że polski dokument pozwala na to tylko w Polsce.

    OdpowiedzUsuń
  16. Witam mam pytanko we Włoszech mieszkam od 2014 roku A prawo jazdy zrobiłam w 2018 i tu moje pytanie czy mogę wymienić moje dokumenty na włoskie bo jak byłam w urzędzie to kierownik powiedział że niestety ale dokumenty zdane po zamieszkaniu tutaj nie mogą zostać wymienione czy lepiej iść do szkoły i zapłacić więcej i oni to załatwią prosze o pomoc z góry dziękuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawo europejskie stanowi, że prawo jazdy wydane w którymkolwiek kraju UE jest ważne na całym terytorium Unii. Włoski Kodeks Drogowy potwierdza to w art. 136-bis, więc jeśli państwo włoskie nie chce uznać Twojego polskiego prawka, nie przestrzega... swoich własnych przepisów oraz przepisów unijnych. Zgodnie z Kodeksem Drogowym, brana pod uwagę jest jedynie sytuacja, w której obywatel posiadający już prawo jazdy wydane w innym kraju osiedla się na stałe we Włoszech, a nie odwrotnie, więc jeśli prawo nie zabrania uzyskiwania prawka w innym kraju, to jak może go później nie uznać? Ministerstwo Transportu wydało okólnik dotyczący rumuńskich (a wiec europejskich) praw jazdy, gdzie w jasny sposób oświadcza, że w przypadku, gdy ktoś wnioskuje o wymianę lub uznanie prawka wydanego przez inne państwo UE podczas okresu zameldowania we Włoszech, urząd ma przyjąć wniosek, gdyż nie ma pewności, że dokument ten nie został mu wydany podczas „zwykłego pobytu” (residenza normale) w tym kraju.

      http://www.mit.gov.it/mit/mop_all.php?p_id=8795

      Jeżeli w Motorizzazione nie chcą przyjąć Twojego wniosku o wymianę polskiego prawa jazdy, powinieneś zażądać odmowy na piśmie, a następnie odwołać się na podstawie przytoczonego przeze mnie okólnika (polecam moje vademecum: http://deeoswajawlochy.blogspot.it/p/vademecum-walki-z-biurokracja.html).

      A jeśli i to zawiedzie, zamiast wydawać niepotrzebnie kupę pieniędzy na włoskie prawo jazdy (skoro polski dokument jest ważny), zwróciłabym się o pomoc do Solvitu:

      http://deeoswajawlochy.blogspot.it/2015/02/solvit-gdy-wszystko-inne-zawiedzie.html

      Usuń
    2. Dziękuję bardzo za odpowiedź mam jeszcze jedno pytanie jak byłam w motoryzzazione to naczelnik chyba tak to się nazywa powiedział mi że moje prawojazdy nie może być wymienione na włoskie bo zostało uzyskane po zamieszkaniu we Włoszech chciała bym się dowiedzieć czy to prawda że jak zdobyłam polskie prawo jazdy po zamieszkaniu we Włoszech to nie mogę ich wymienić z góry dziękuję

      Usuń
    3. To jest dokładnie to samo pytanie, jakie zadałaś poprzednio... ;) Odpowiedzi udzieliłam więc wyżej, podając również okólnik Ministerstwa Transportu, który zaprzecza słowom kierownika wydziału komunikacji.

      Usuń

Komentarze są moderowane, więc na ich publikację trzeba trochę poczekać. Komentarze niekulturalne lub niezgodne z netykietą nie będą publikowane, proszę Was też o pozostawianie komentarzy odnoszących się do tematu artykułu. Tylko w ten sposób jestem w stanie zapewnić przejrzystość bloga! Dziękuję za komentarze i za współpracę. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...