4 maja 2016

PRZEREJESTROWANIE SAMOCHODU Z POLSKICH TABLIC NA WŁOSKIE


Skoro dotarliście do tego artykułu, wiecie już zapewne, że włoski kodeks drogowy nie pozwala na poruszanie się po Włoszech samochodem na polskich tablicach w nieskończoność – pisałam o tym tutaj. Wiele osób, z różnych powodów (głównie finansowych), woli pozostać przy polskiej rejestracji, ryzykując otrzymanie mandatu, ale jeżeli do nich nie należycie, przyda Wam się dzisiejszy post. :)

Artykuł nie dotyczy samochodów kupionych w Polsce, ale jeszcze nie zarejestrowanych ani samochodów zarejestrowanych na osoby trzecie, np. na tatę czy wuja Janka.

Samochód nowy a używany

Pewnie się zdziwicie, ale za nowy samochód uważany jest nie tylko pojazd prosto z fabryki nie posiadający tablic, ale również taki, który posiada już polskie rejestracje, ale nie ma na liczniku więcej niż 6000 km lub został sprzedany w ciągu sześciu miesięcy od jego rejestracji. Wszystkie inne samochody traktowane są jako samochody używane.

Od czego zacząć?

Zacznijmy od tego, że najprostszym rozwiązaniem jest zwrócenie się do agencji (tzw. pratiche auto) lub ACI, które poproszą Was o wszystkie potrzebne dokumenty i zajmą się załatwieniem sprawy za Was.

To jednak kosztuje, jeśli więc chcecie przerejestrować auto samodzielnie, nic nie stoi na przeszkodzie – radzę najpierw udać się do wydziału komunikacji (Motorizzazione Civile) w Waszej miejscowości i poprosić o sprawdzenie dokumentacji technicznej pojazdu. Może się bowiem okazać, że czegoś brakuje albo coś trzeba przetłumaczyć, a tym lepiej zająć się wcześniej, zanim uiścicie opłaty związane z rejestracją. Jeśli Wasz samochód posiada europejskie świadectwo homologacji (C.o.C.), wszystko powinno pójść jak po maśle.

Wydział komunikacji sprawdzi też, czy musicie opłacić podatek VAT, czy też jesteście z niego zwolnieni.

Procedura

W przypadku pojazdów zarejestrowanych w krajach UE zazwyczaj można załatwić wszystko przez tzw. punkt STA – Sportello Telematico dell’Automobilista, co jest o tyle wygodne, że nie trzeba latać po różnych urzędach. Punkty te znajdziecie przy lokalnych biurach ACI, wydziałach komunikacji (Motorizzazione Civile) oraz w agencjach pośredniczących, które jednak pobierają opłaty za pośrednictwo, zapytajcie więc najpierw o jego koszt.

Generalnie musicie zrobić dwie rzeczy:
  • dokonać rejestracji w wydziale komunikacji (Motorizzazione Civile) – oznacza to otrzymanie dowodu rejestracyjnego i tablic
  • wpisać samochód do publicznego rejestru pojazdów (PRA – Pubblico Registro Automobilistico)
Punkt STA pozwala na załatwienie obu spraw za jednym zamachem.

Dokumenty

Kwestia dokumentów zależy od tego, czy Wasz samochód jest nowy, czy używany (patrz wyżej).

SAMOCHÓD NOWY, ZAKUPIONY W POLSCE
  • dokument tożsamości + ksero – teoretycznie nie powinno być wymagane tłumaczenie, ale we Włoszech nigdy nic nie wiadomo...
  • jeśli na dokumencie nie ma aktualnego włoskiego adresu zameldowania, konieczne jest napisanie oświadczenia o zameldowaniu (tzw. autodichiarazione) – urząd nie może wymagać od Was zaświadczenia wydanego przed gminę!
  • wypełniony wniosek o wpisanie do PRA na formularzu NP2C
  • europejskie świadectwo homologacji (zwane też świadectwem zgodności WE – C.o.C.)
  • wypełniony wniosek o rejestrację pojazdu na druku TT 2119 

SAMOCHÓD UŻYWANY
  • dokument tożsamości + ksero
  • ewentualnie oświadczenie o zameldowaniu
  • wypełniony formularz NP2C
  • dowód rejestracyjny pojazdu + ksero
  • wypełniony wniosek na druku TT 2119
  • europejskie świadectwo homologacji (zwane też świadectwem zgodności WE – C.o.C.) lub, w przypadku jego braku, karta techniczna pojazdu wystawiona przez polski urząd i przetłumaczona; niektóre urzędy akceptują też kartę techniczną wystawioną przez włoski oddział producenta (jak wspomniałam wyżej, zapytajcie uprzednio w wydziale komunikacji, jakie dokumenty techniczne będą potrzebne)
Koszty

Pomijając ewentualne koszty pośrednictwa, opłaty przewidziane włoskimi przepisami są następujące:

opłaty ACI (emolumenti ACI)
27 euro
lokalna opłata rejestracyjna (imposta provinciale di trascrizione)
od ok. 200 euro do max. 850 euro, w zależności od prowincji i rodzaju pojazdu
opłata skarbowa za wpis do PRA
32 euro
opłata skarbowa dla wydziału transportu naziemnego (DTT)
32 euro
opłata DTT
9 euro
koszt wydania tablic rejestracyjnych
ok. 20-50 euro (w zależności od rodzaju pojazdu i regionu)

Jeśli załatwiacie wszystko przez punkt STA przy ACI, opłaty uiścicie na miejscu, natomiast w przypadku punktu STA przy wydziale komunikacji (Motorizzazione Civile) konieczne jest wcześniejsze opłacenie kosztów na poczcie, przy użyciu specjalnych druków, które otrzymacie w wydziale komunikacji. Dowód wpłaty musicie wówczas przedstawić wraz z wnioskiem o przerejestrowanie samochodu.


35 komentarzy:

  1. DZEN ;DOBRY CHCE SIE DOWIEDZEC : PROSZE O ODP JESLI ZAKUPILAM SAMOCHOD W ITALI : I GO PRZEREJESTROWALAM NA POLSKIE TABLICE : TABLICE TE WLOSKI NIE POSIADAC : BO NIE WIEDZELISMY CZY ZOSTANIEMY W ITALI : TERAZ PYTANIE MAM Z ROKU 2012 R A MAMY STARE DOKUMENTY ZE SAMOCHOD BYL KUPIONY W ITALI : TRZY MAMY PLACIC NATARIUSZA JESZCZE RAZ NO I BOLO : CHYBA ODPADA BO INV 100/100 Z COPANIA NIE PLACI : NO I JESTESMY W UNI E CZY NALEZA SIE NAM ZNIZKI : BO OBECNIE MIELISMY 70ZNIZKI W POLSCE TU PLACIMY BARDZO DUZO ZA VOLWO : PROCEDURY JAKIE SA : CZY AGENCJA MOZE TEZ DAC ZNIZKE ZA UBESPIECZENIE ! TADEUSZ DZENKUJE I POZDRAWIAM

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli mieszkacie we Włoszech dłużej niż rok, powinniście go tutaj przerejestrować. Nie potrzebny jest do tego notariusz, a podatek od posiadania samochodu (bollo auto) płaci się od momentu jego ponownego tutaj zarejestrowania.

      Jeżeli właściciel samochodu ma przyznany stopień niepełnosprawności w zakresie przewidzianym przepisami, może on złożyć wniosek o zwolnienie z podatku - wystarczy wybrać się w tym celu do ACI, tam uzyskasz dokładne informacje na ten temat.

      Jeśli chodzi o zniżki na ubezpieczenie OC, zależą one od poszczególnych firm ubezpieczeniowych, musicie więc popytać bezpośrednio w agencjach.

      Usuń
  2. Czy tak samo będzie z przyczepą?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, art. 132 dotyczy również przyczep.

      Usuń
  3. Pytanie z innej beczki ale w temacie...jak sprzedać auto na polskich tablicach we wloszech?od czego zacząć? Z góry dziękuję za odpowiedź

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Od znalezienia nabywcy. ;) Sprzedasz auto, a z umową sprzedaży udasz się do polskiego wydziału komunikacji i je wyrejestrujesz - upewnij się jednak, że to wystarczy, bo nie znam polskich przepisów.

      Usuń
  4. Cześć. Mam pytanie dokładnie odwrotne. Chiałbym kupić auto wloskie i przerejestrować je na polskie tablice. Jakie czynności (oprócz umowy sprzedaży i zapłaty :) musi wykonać aktualny wlaściciel? Czytałem coś o wyrejestrowaniu z adnotacją "na eksport". Gdzie się to załatwia i jak długo może to trwać? Czy mógłbyś proszę wyjaśnić procedurę?
    Bardzo dziękuję
    Arek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przede wszystkim jestem kobietą, to tak na marginesie. ;)

      Wyrejestrowania nie dokonuje sprzedający, a Ty, jako nowy właściciel. Możesz dokonać tego dopiero po wywiezieniu samochodu za granicę - jeśli zarejestrujesz je w Polsce, będziesz musiał załączyć do wniosku kopię polskiego dowodu rejestracyjnego, w przeciwnym wypadku trzeba będzie się trochę nagimnastykować. Nie sądzę, byś dysponował dokumentem transportowym, skoro jesteś osobą prywatną, więc będzie konieczne załączenie np. zaświadczenia o przeglądzie technicznym dokonanym w Polsce lub oświadczenia o przekazaniu Ci pojazdu przez włoskiego właściciela, popisanego również przez Ciebie. W przypadku samochodu nie zarejestrowanego w Polsce trzeba załączyć też włoski dowód rejestracyjny, oryginał umowy kupna (najlepiej sporządzić ją w kilku kopiach) i tablice rejestracyjne.

      Wniosek o wyrejestrowanie pojazdu z włoskich archiwów można złożyć w tzw. punktach STA we Włoszech lub ewentualnie w ambasadzie włoskiej w Warszawie. Koszt całej operacji to ok. 70-80 euro.

      Usuń
  5. Witam! A ja mam pytanie ile kosztuje normalnie zarejestrowanie samochodu kupionego we wloszech (bedac tu rezydentem). Czy placi takze kupujacy za wyrejestrowanie samochodu? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli dobrze zrozumiałam, piszesz o zarejestrowaniu samochodu kupionego we Włoszech. Jeśli jest to samochód nowy, kupiony w salonie (a więc nigdy nie rejestrowany), to zazwyczaj zajmuje się tym personel salonu, o czym pisałam tutaj:\

      http://deeoswajawlochy.blogspot.it/2013/11/zakup-nowego-samochodu-we-woszech_25.html

      W przypadku samochodów używanych nie dokonuje się przerejestrowania, pojazd zachowuje stare tablice rejestracyjne, zmienia się jedynie właściciel.

      Usuń
  6. Rozumiem. Czyli jak samochod jest uzywany nie ma zadnej oplaty urzedowej? Chyba musza wydac jakis nowy dowod rejestracyjny samochodu z danymi nowego wlasciciela ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że są opłaty.:) Trzeba dokonać aktualizacji danych w rejestrze i w dowodzie rejestracyjnym, tzw. passaggio di proprietà - koszt całej operacji to ok. 90-100 euro opłat państwowych, do których musisz doliczyć opłatę IPT (Imposta Provinciale di Trascrizione), której wysokość zmienia się w zależności od prowincji, w każdym razie mowa o sumie rzędu kilkuset euro.

      Usuń
  7. Witam,mam dylemat co zrobic w takim przypadku.Mam rezydencje we Włoszech i mam auto na polskich tablicach,moja siostra figuruje jako właściciel,a ja w dotacjach jako współwłaściciel.Zaczymala mnie do kontroli policja i nie pomogły tłumaczenia ze samochód siostry,dali mi miesiąc na przerejestrowanie na włoskie tablice.chciałam sie zapytać,czy mogłabym nadal jeździć na polskich tablicach,jak bym nie była wpisana do dowodu rejestracyjnego,czy wogole nie mogę dłużej niż 3 miesiące jeździć samochodem pozyczanym,a drugie jak bym chciała zarejestrować we Włoszech to musze mieć upoważnienie od siostry i jakie dokumenty potrzebne są...dziekuje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak naprawdę wszystko zależy od osoby, która zatrzyma Cię do kontroli - Ty niestety natknęłaś się na taką, która była nieugięta. Obowiązek przerejestrowania samochodu istnieje jedynie w Twoim przypadku, natomiast Twoja siostra siłą rzeczy nie może być nim objęta, gdyż mieszka w Polsce. Co więcej, osoby nie zameldowane we Włoszech nie mogą zarejestrować tutaj na siebie samochodu.

      Nie jestem w stanie jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, jak powinnaś postąpić, mogę jedynie zasugerować złożenie odwołania od mandatu, argumentując je faktem, że samochód nie przebywa na stałe we Włoszech, gdyż jest używane również przez siostrę w Polsce. Trudno jest udowodnić rzeczywisty okres przebywania pojazdu na terytorium Włoch, więc może się udać.

      Inną opcją może być zrzeczenie się przez siostrę własności, wówczas staniesz się jego wyłączną właścicielką i będziesz mogła bez problemu przerejestrować samochód. Teoretycznie możliwe jest też postąpienie na odwrót (zrzeczenie się przez Ciebie własności), jednak może to wzbudzić podejrzenia włoskich władz, biorąc pod uwagę fakt, że już raz zostałaś ukarana za poruszanie się pojazdem na polskich tablicach.

      Usuń
    2. Wazna aktualizacja, ktora mysle zainteresuje wiele osob: Niente multa per chi circola in Italia con un’auto con targa estera senza assicurazione. Lo ha ribadito il ministero dell’interno con la circolare 300/A/2792/17/124/9 del 3 aprile 2017: “si ritiene che per tali veicoli sia esclusa l’applicazione delle sanzioni di cui all’art. 193 del Codice della strada anche quando, attraverso qualsiasi mezzo, sia accertato che il veicolo sia effettivamente sprovvisto di copertura assicurativa”.Vale anche per chi circola stabilmente in Italia.La circolare del ministero dell’interno si applica a tutti i veicoli esteri (immatricolati nei paesi indicati nell'allegato 1 compresa la Polonia). Anche a quelli che circolano in Italia da più di un anno e per i quali non si è proceduto alla “nazionalizzazione”. Anche in quel caso, infatti, pur circolando illegittimamente sul territorio nazionale (ma la norma, come si sa, è inapplicabile visto che non è possibile stabilire una data di ingresso in Italia non esistendo formalità doganali), l’eventuale violazione dell’articolo 193 del Codice della strada non può essere contestata.

      Usuń
  8. Witam. Chce sprzedac samochod na polskich tablicach Wlochowi i tutaj pojawia sie problem, gdyz oni oczekuja ode mnie karty techniczej pojazdu, a jak nie wiem co to takiego. Dodam, ze auto nie ma homologacji europejskiej, bo jest to samochod z 2002roku. Gdzie starac sie o taka karte i jak ona wyglada? Bede bardzo wdzieczna za pomoc! Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Polsce każdy samochód musi posiadać kartę pojazdu, zawierającą wszystkie jego dane rejestracyjne i techniczne - obowiązek ten został wprowadzony pod koniec lat 90., więc na pewno gdzieś ten dokument masz. :)

      Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz np. tutaj:

      http://www.infor.pl/prawo/gmina/komunikacja/287476,Co-to-jest-karta-pojazdu.html

      Usuń
  9. Witam, chciałabym się dowiedzieć jak najszybciej i najprościej załatwić formalności związane z wyrejesrowaniem samochodu we Włoszech. Znajomy Włoch chce sprzedać swój samochodów polskiemu nabywacy. Samochód znajduje się na terenie Polski. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po zarejestrowaniu samochodu w Polsce trzeba złożyć wniosek o jego wypisanie z włoskich rejestrów - można to zrobić w tzw. punktach STA we Włoszech lub ewentualnie w ambasadzie włoskiej w Warszawie. Do wniosku trzeba załączyć kopię polskiego dowodu rejestracyjnego, a koszt całej operacji to ok. 70-80 euro.



      Usuń
  10. Z tego co wiem żeby zarejestrować samochód w Polsce (wydział komunikacji) trzeba przedłożyć dokumenty potwierdzające jego wyrejestrowanie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie znam polskich przepisów, w każdym razie włoski wydział komunikacji wymaga dowodu na to, że pojazd rzeczywiście został wywieziony za granicę, najlepiej poprzez okazanie zagranicznego dowodu rejestracyjnego.

      Usuń
    2. czy ktos do tego może coś dodać?? przepisy są niejasne w Polsce by zarejestrować auto sprowadzone z Włoch wymaga sie dok potwierdzającego fakt jego wyrejstrowania z Włoch, więc jak to się ma?

      Usuń
  11. Witam. Chciałam sie dowiedziec czy we Włoszech istnieje jakas firma ubezpieczeniowa która honoruje zniżki ubezpieczeniowe na samochód z Polski . W Polsce miałam 60/ zniżki za bezwypadkową jazdę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zerknij na ten okólnik:

      http://www.assicurazioni.it/normative/circolare555.asp (parte II, art. 4, p. 5 c)

      Wynika z niego, ze pojazdy ubezpieczone za granicą otrzymują automatycznie klasę bonus/malus 14 (od której zależy wysokość OC), chyba że właściciel przedstawi dokumentację wystawioną przez poprzedniego ubezpieczyciela, z której jasno wynika dotychczasowa klasa. Dlatego też okazałabym go w wybranej włoskiej ubezpieczalni i zapytała, jakich dokumentów wymagają do uznania polskiej klasy.

      Usuń
  12. Ja mam pytanie jakie formalności trzeba spełnić z przerejestrowaniem samochodu mojego męża, który jest Włochem w Polsce? Jego pobyt jest już tutaj zarejestrowany. Dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie znam polskich przepisów, nie potrafię więc pomóc. Na pewno mąż musi najpierw zarejestrować samochód w Polsce, a dopiero potem wyrejestrować go z włoskiego PRA, okazując kopię polskiego dowodu rejestracyjnego.

      Usuń
  13. Witam
    Kupiłem auto w stanach i sprowadziłem je do Polski w celu naprawienia teraz chce je zarejestrować we Włoszech na Włocha jakie dokumenty procedury są potrzebne do tej rejestracji z góry dziękuje za odpowiedz
    Jakie to są też koszty tej operacji , auto oczywiście przerobione na Europe lampy itd

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli samochód został wcześniej zarejestrowany w Polsce, to procedura jest dokładnie taka, jak ta opisana w artykule.

      Jeżeli natomiast pojazd posiada amerykańskie dokumenty i tablice rejestracyjne, informacje na temat jego przerejestrowania znajdziesz tutaj:

      http://www.dgtnordovest.it/joomla/index.php?option=com_content&id=70%3Anorme-generali-per-richiedere-limmatricolazione-di-veicoli-provenienti-da-stati-esteri-&Itemid=37&limitstart=2

      Usuń
    2. Auto nie jest zarejestrowane w Polsce posiada tylko dokument salvage z USA bo było delikatne rozbite, do tego został opłacony VAT i cło w Niemczech , jakie opłaty zostaną mi w Niemczech tylko te groszowe sprawy coś około 200 E ?

      Usuń
    3. Niestety nie potrafię odpowiedzieć na to pytanie, dlatego wkleiłam link z oficjalnymi informacjami na ten temat.

      Usuń
    4. Ok auto zarejestrowałem w Polsce obecnie jest we Włoszech to auto na polskich tablicach, chce je sprzedać Włochowi jednak w każdym ACI mówią że brakuje karty technicznej posiadam kartę pojazdu + dowód rejestracyjny + ubezpieczanie jednak mówią że potrzeba kartę techniczną gdzie taką kartę zdobyć ?

      Usuń
    5. Z tego, co wiem polska karta pojazdu zawiera również jego dane techniczne, jeżeli natomiast to nie wystarczy, spróbuj może wydrukować i przetłumaczyć raport pojazdu z Centralnej Ewidencji Pojazdu:

      https://historiapojazdu.gov.pl/

      Usuń
  14. a orientuje się może Pani czy auta starsze niż 25 lat we Włoszech rejestruje się gdzie indziej żeby nie płacić podatku? czy jest jakaś możliwość sprawdzenia (we Włoszech) kto był właścicielem gdy auto już jest sprowadzone do Polski?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tylko w przypadku pojazdów wyprodukowanych ponad 30 lat temu można skorzystać ze zniżki, dotyczy ona jednak tylko opłaty lokalnej (IPT).

      Na stronie ACI możesz uzyskać dane wszystkich poprzednich właścicieli auta, podając numer rejestracyjny i płacąc niecałe 9 euro:

      https://iservizi.aci.it/VisureInternet/welcome.do

      Usuń
    2. dziękuję za szybką odpowiedź.

      Usuń

Komentarze niekulturalne lub niezgodne z netykietą nie będą publikowane, proszę Was też o pozostawianie komentarzy odnoszących się do tematu artykułu. Tylko w ten sposób jestem w stanie zapewnić przejrzystość bloga! Dziękuję za komentarze i za współpracę. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...