31 października 2013

ULGA REMONTOWA 65%


Ostatnia aktualizacja: 19.03.2017 r.

Rząd postanowił zrobić obywatelom prezent i po raz kolejny przedłużył okres ważności wyższej niż zwykle ulgi podatkowej dotyczącej remontów mających na celu podwyższenie standardu energetycznego budynków. Możecie z niej skorzystać do końca 2017 r. - od 1 stycznia 2018 r. tego typu remonty będą podlegać standardowej uldze remontowej w wysokości 36% (podobno).

Jaki typ remontu lub prac pozwala na skorzystanie z ulgi 65%?

Nie wszystkie prace remontowe podwyższają standard energetyczny mieszkania czy też budynku, więc włoski urząd skarbowy (Agenzia delle Entrate) ustalił, że z ulgi 65% można skorzystać w przypadku następujących prac:
  • prace mające na celu zmniejszenie zapotrzebowania na energię potrzebną do ogrzewania budynku lub mieszkania – nie podam Wam przykładów, gdyż liczy się osiągnięty dzięki remontowi rezultat, więc trzeba udowodnić, że zapotrzebowanie rzeczywiście się zmniejszyło
  • zmniejszenie strat ciepła (wymiana okien, drzwi, podłóg, izolacja termiczna budynku)
  • montaż paneli słonecznych
  • wymiana lub montaż nowej instalacji grzewczej
  • montaż osłon przeciwsłonecznych (np. rolet zewnętrznych) 
  • wymiana tradycyjnych bojlerów na pompy ciepła do wody użytkowej
  • zakup i montaż urządzeń służących do inteligentnego zarządzania instalacją grzewczą, klimatyzacją i ogrzewaniem wody

Prace remontowe mogą dotyczyć zarówno pojedynczego mieszkania, jak i całego budynku - w 2017 r., w przypadku wspólnoty mieszkaniowej (condominio), ulga została podniesiona do 70-75%, w zależności od rodzaju prac.

Kto może skorzystać z ulgi?

Z ulgi mogą skorzystać zarówno osoby fizyczne, jak i firmy (z wyjątkiem firm budowlanych, które przeprowadzają remont w lokalu przeznaczonym na sprzedaż). Nie musicie być właścicielami mieszkania, ważne jest, kto zapłacił za remont i korzysta z lokalu, więc jeśli wynajmujecie mieszkania i postanowiliście np. wymienić okna na własny koszt, ulga przysługuje Wam, nie właścicielowi.

Wymienię Wam wszystkie osoby fizyczne mające prawo do ulgi:
  • właściciele mieszkania lub budynku mieszkalnego
  • członkowie wspólnoty mieszkaniowej (condominio) – w przypadku remontu części wspólnych
  • osoby wynajmujące mieszkanie oraz członkowie ich rodzin z nimi mieszkający 
  • osoby zajmujące mieszkanie na zasadzie użyczenia (comodato d’uso) oraz członkowie ich rodzin z nimi mieszkający


UWAGA! Członkowie rodziny osób wynajmujących lub użytkujących mieszkanie nie mogą skorzystać z ulgi w przypadku lokali używanych również w celach zawodowych, np. jako studio dentystyczne. Wówczas ulga przysługuje jedynie osobie wynajmującej mieszkanie, więc to ona musi zapłacić za remont.


Do kiedy można skorzystać z ulgi 65%?

Jeśli chcecie skorzystać z ulgi 65%, pamiętajcie, że przysługuje ona jedynie w odniesieniu do prac remontowych przeprowadzonych w okresie od 6 czerwca 2013 r. do 31 grudnia 2017.

W przypadku osób fizycznych liczy się data poniesienia kosztów, więc to nie jest tak, że przeprowadzicie prace remontowe w listopadzie 2017 r., zapłacicie firmie budowlanej w styczniu 2018 r. i będziecie mogli odliczyć sobie 65% kosztów. Musicie dokonać płatności w okresie obowiązywania ulgi, a prace mogą trwać dłużej, to nie ma znaczenia – trzeba jedynie pamiętać, by poinformować o tym urząd skarbowy (istnieje specjalna procedura internetowa).

W przypadku firm, również jednoosobowych, liczy się natomiast data zakończenia prac remontowych.

Jaką kwotę można odliczyć od podatku?

Jeśli zdążycie przeprowadzić prace remontowe w podanym wyżej okresie, przysługuje Wam ulga w wysokości 65% poniesionych kosztów, oczywiście w granicach podatku dochodowego (IRPEF) wynikającego z Waszego zeznania podatkowego.

Ponadto zwrot kosztów nie może przekroczyć następujących limitów:

RODZAJ PRAC REMONTOWYCH
MAKSYMALNA ULGA
Zwiększenie wydajności energetycznej istniejącego budynku
100000 euro
Wymiana powierzchni i powłok budynku lub mieszkania (ocieplenia, ścian zewnętrznych, okien, drzwi wejściowych, podłóg)
60000 euro
Montaż paneli słonecznych do ogrzewania wody lub osłon przeciwsłonecznych
60000 euro
Wymiana lub montaż instalacji grzewczej, w tym instalacji zasilanej biopaliwem; wymiana bojlerów na pompy ciepła do ogrzewania wody
30000 euro

Jak otrzymać zwrot części kosztów?

Oczywiście Włochy nie byłyby Włochami, gdyby procedura otrzymania zwrotu części kosztów za prace remontowe nie była choć trochę skomplikowana.;)

Sposób płatności za prace remontowe

W przypadku osób fizycznych – musi być dokonana za pomocą przelewu bankowego. Nie jest to zwykły przelew (nosi on nazwę bonifico parlante), gdyż wymagane są pewne dane, których w normalnych przelewach się nie podaje, dlatego też w razie wątpliwości radzę dokonać płatności w oddziale Waszego banku, nie przez internet. Musi on zawierać:
  • dane osoby mającej prawo do ulgi remontowej
  • codice fiscale tej osoby
  • numer VAT (partita IVA) lub codice fiscale firmy, która przeprowadziła remont i której płacicie
  • tytuł przelewu odnoszący się do przysługującej Wam ulgi – możecie napisać np. Lavori di riqualificazione energetica. Detrazione 65%, ai sensi dell’art. 1, commi 344-347, legge 27 dicembre 2006, n. 296. Pagamento fattura n. …. (numer faktury) del ………….. (data faktury).

Jeśli natomiast macie firmę, płatność przelewem nie jest obowiązkowa.

Certyfikat techniczny (asseverazione)

Po przeprowadzeniu prac remontowych musicie uzyskać certyfikat zwany asseverazione. Jest to coś w rodzaju zaświadczenia, że prace te spełniają określone wymogi techniczne, wydawane przez uprawnioną do tego osobę (tzw. tecnico abilitato), przy czym w niektórych przypadkach można go zastąpić oświadczeniem kierownika prac (direttore dei lavori).

W przypadku wymiany okien i drzwi wejściowych, montażu paneli słonecznych oraz pomp ciepła o mocy nie przekraczającej 100 kW zamiast certyfikatu możecie przedstawić odpowiednie zaświadczenie wydane przez producenta.

Certyfikat energetyczny (attestato di certificazione/qualificazione energetica)

Jest to zaświadczenie dotyczące wydajności energetycznej budynku, wydawane przez uprawnioną do tego osobę (tzw. tecnico abilitato) po zakończeniu prac remontowych. Zasady dotyczące certyfikatu energetycznego są zmienne, w zależności od regionu, więc musicie dowiedzieć się u źródła, jaka jest dokładna procedura jego uzyskania.

W przypadku wymiany okien w pojedynczym mieszkaniu i montażu kondensacyjnych centrali grzewczych certyfikat energetyczny nie jest wymagany.

Karta informacyjna

W ciągu 90 dni od zakończenia remontu (czytaj: od daty odbioru technicznego, a w razie prac nie przewidujących odbioru, od daty wynikającej z zaświadczenia o zakończeniu prac wydanego przez ich wykonawcę) musicie wysłać krajowej agencji energetycznej Enea tzw. kartę informacyjną (scheda informativa), zawierającą informacje dotyczące przeprowadzonych prac. Musicie to zrobić przez internet, rejestrując się na stronie www.acs.enea.it i wypełniając deklarację, w zależności od rodzaju prac, jakie przeprowadziliście. Pamiętajcie o jej późniejszym wydrukowaniu i zachowaniu!


W przypadku prac remontowych, które przewidują uzyskanie certyfikatu energetycznego, musicie przesłać do Enea również ten certyfikat.


Dokumenty, które trzeba zachować

Przez pięć lat, licząc od roku złożenia zeznania podatkowego, do którego wpisaliście ulgę (zeznanie złożone w 2017 roku --> dokumenty trzeba zachować do końca 2022 roku), musicie zachować następujące dokumenty:

  • certyfikat techniczny (asseverazione)
  • dowód przesłania dokumentów do Enea
  • faktury i rachunki
  • dowód zapłaty za prace (przelew)
KOSZTY ZOSTANĄ WAM ZWRÓCONE W 10 ROCZNYCH RATACH.


8 komentarzy:

  1. cześc Dee! Twój blog to prawdziwa skarbnica wiedzy, która pomaga nam- Polakom- przebrnąć przez gąszcz czasem absurdalnych przepisów. I dzieki Tobie żyje się tu łatwiej ;-) teraz pytanko- czy np. zakup pompy di calore podlega tej uldze? Czy trzeba ten remont jakoś idokumentować, np. dokumentem S.C.I.A? Dziekuję i pozdrawiam gorąco, km

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, jak to milo przeczytać coś takiego!:) Dziękuję bardzo i spieszę z odpowiedzią:

      Pompa grzewcza podlega uldze 65%, jeśli spełnia określone warunki. Z ulgi można skorzystać w następujących przypadkach:

      1) wymiana instalacji grzewczej na pompę grzewcza o wysokiej wydajności (sostituzione di impianti di climatizzazione invernale con pompe di calore ad alta efficienza)
      2) wymiana starego bojlera (do ogrzewania wody) na nowoczesny, wyposażony w pompę grzewcza (sostituzione di scaldacqua tradizionali con scaldacqua a pompa di calore dedicati alla produzione di acqua calda sanitaria)

      Możliwe jest to w przypadku prac wykonanych od 6 czerwca 2013 roku - wcześniej wymiana pomp grzewczych wykluczona była z ulgi.

      Wymianę instalacji trzeba udokumentować zaświadczeniami, o których pisałam w artykule, SCIA nie jest potrzebna. Dokumenty te należy załączyć później do karty informacyjnej wysyłanej do Enea - nie zapomnij o "specjalnym" przelewie bankowym!

      Usuń
    2. Dee, jestes wielka. Dziekuję serdecznie i wracam do czytania nowego artykułu. Miłego dzionka!km

      Usuń
  2. Czy ulga dotyczy jedynie remontów przeprowadzonych w mieszkaniu/domu znajdujacym sie na terenie Włoch? Czy prawo do tej ulgi ma osoba rozliczająca podatek we Włoszech (pracująca we Włoszech), ale remontująca swoje mieszkanie np w Polsce ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ulga na na celu wspomożenie włoskiej gospodarki, więc w przypadku remontu mieszkania znajdującego się poza granicami Włoch skorzystanie z niej nie jest możliwe.

      Usuń
  3. WITAM PONOWNIE
    CZY ORIENTUJE SIE PANI MOZE JAK ULGA DZIALA W PRZYPADKU ZAKUPU NP DOMU ENERGOOSZCZEDNEGO W POLSCE I PRZYWIEZIENIA GO DO WLOCH -LUB INNYCH MNIEJSZYCH RZECZY TYPU-PIECA GRZEWCZEGO-ENERGOOSZCZEDNEGO-ZAKUP W POLSCE A INSTALACJA WE WLOSZECH?POZDRAWIAM MAGDA

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W maju 2014 r. włoski urząd skarbowy wydał opinię, że nie ma przeszkód, by korzystać z ulgi na zakup mebli i sprzętu AGD poza granicami Włoch, o ile płatność zostanie dokonana zgodnie z zasadami obowiązującymi w przypadku tejże ulgi (a więc specjalnym przelewem lub kartą). Analogicznie, nie sądzę, by można było zabronić odliczenia sobie pieca czy kafelków zakupionych w Polsce i przeznaczonych do mieszkania remontowanego we Włoszech, o ile przelew zostanie wykonany zgodnie z procedurą. Ba, według mnie można nawet zatrudnić do remontu ekipę z Polski i wystawioną przez nią fakturę wrzucić do zeznania, oczywiście płacąc przelewem zawierającym wymagane dane. Na wszelki wypadek zapytałabym oczywiście księgowego lub CAF.

      W kwestii całego domu energooszczędnego niestety nie potrafię odpowiedzieć, to dość specyficzny zakup.

      Usuń
    2. dziekuje slicznie Magda

      Usuń

Komentarze niekulturalne lub niezgodne z netykietą nie będą publikowane, proszę Was też o pozostawianie komentarzy odnoszących się do tematu artykułu. Tylko w ten sposób jestem w stanie zapewnić przejrzystość bloga! Dziękuję za komentarze i za współpracę. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...