Ostatnia aktualizacja: 06.03.2021 r.
W 2016 r. wprowadzona została możliwość skorzystania z Unico (obecnie noszącego nazwę Redditi PF) częściowo wypełnionego przez urząd skarbowy, podobnie jak wcześniej w przypadku 730.
Formularz REDDITI PF (dawniej UNICO) muszą wypełnić osoby, które w ciągu danego
roku podatkowego uzyskały dochody z
działalności gospodarczej (a więc zobowiązane są do przedstawienia
zaświadczenia o zapłaconym podatku VAT) lub
wykonywania zawodu bez konieczności zakładania działalności gospodarczej (i
płacenia VAT). Ponadto może być on
użyty przez wszystkie osoby fizyczne, które z różnych powodów nie mogą
skorzystać z uproszczonego formularza 730 – np. nie mają rezydencji podatkowej
we Włoszech lub muszą rozliczyć się z fiskusem za osobę zmarłą. Ponieważ termin składania REDDITI mija później niż
termin składania 730, również osoby, które nie zdążyły złożyć deklaracji 730
mogą skorzystać z REDDITI.
Podobnie jak w przypadku
formularza 730, również w tym przypadku deklarację można wypełnić odręcznie
lub za pomocą programu komputerowego,
który jest udostępniany co roku na stronie internetowej urzędu skarbowego (Agenzia delle Entrate).
Druk REDDITI może być wypełniony i przesłany do urzędu samodzielnie. Oczywiście możecie skorzystać z pomocy księgowego lub CAF w
wypełnieniu deklaracji i zlecić im przesłanie jej do urzędu; możecie też skorzystać z serwisu FiscOnLine, gdzie po zalogowaniu przy pomocy elektronicznego dowodu osobistego, krajowej karty usług (Carta Nazionale dei Servizi, CNS) lub narzędzia SPID otrzymacie dostęp do portalu umożliwiającego przesłanie zeznania w formie
elektronicznej (konieczne jest zameldowanie we
Włoszech). Możliwe jest też wysłanie deklaracji listem poleconym (w
kopercie formatu A4, zeznanie nie może być złożone!), również z zagranicy, na adres:
Agenzia
delle Entrate
Centro Operativo di Venezia
Via Giorgio De Marchi n. 16
30175 Marghera (VE) - Italia
Centro Operativo di Venezia
Via Giorgio De Marchi n. 16
30175 Marghera (VE) - Italia
Na kopercie należy napisać Wasze imię i nazwisko, codice fiscale oraz napis po włosku: „Contiene dichiarazione Modello REDDITI 2020
Persone Fisiche” (gdzie „2020” zastępuje się rokiem, w którym składa się
zeznanie).
Dokumenty potrzebne
do wypełnienia zeznania REDDITI są podobne do tych, które konieczne są przy
wypełnianiu formularza 730 (o czym pisałam tutaj), przy czym oczywiście zależy to od rodzaju
uzyskanych dochodów. Również obowiązujące ulgi i odliczenia nie ulegają zmianie i dotyczą obu
rodzajów deklaracji.
NADPŁATA
W przypadku nadpłaty podatku REDDITI daje dwie możliwości uzyskania zwrotu:
- zwrot nadpłaty na konto bankowe, gotówką lub przekazem pocztowym,
- przeniesienie nadpłaty na rok następny, dzięki czemu zapłacicie w przyszłym roku mniejszy podatek.
UWAGA! Jeśli zdecydujecie się na wybór zwrotu nadpłaty podatku (a nie jej
przeniesienia), musicie liczyć się z tym, że czas oczekiwania na zwrot wynosi
kilka lat.
Jeśli zdecydujecie się na zwrot nadpłaty, możecie
wybrać między następującymi opcjami
zwrotu:
1. Przelew na konto bankowe: bez względu na wysokość
nadpłaty (opcja obowiązkowa w przypadku
kwot przekraczających 51645,69 euro) – należy podać dane konta bankowego,
na które urząd skarbowy ma dokonać wpłaty (możecie to zrobić osobiście w
oddziale urzędu lub przez internet). Może to być konto zagraniczne, należy
wówczas podać międzynarodowy numer IBAN oraz kod SWIFT/ BIC.
UWAGA! Konto musi należeć do osoby, której należy się zwrot – nie jest
możliwa wpłata pieniędzy na konto osób trzecich!
Aktywny jest też adres
e-mail cop.coordinate.estero@agenziaentrate.it, na który można
przesyłać dane kont bankowych osób zamieszkałych za granicą. Do maila musicie załączyć
kopię ważnego dokumentu tożsamości oraz podać następujące dane:
- Numer IBAN
- Kod SWIFT/ BIC
- Nazwę banku wraz z oddziałem
- Adres oddziału banku
2. Zwrot gotówką odbierany w którymkolwiek oddziale poczty włoskiej –
jest to możliwe jedynie w przypadku kwot
nieprzekraczających 1549,37 euro. Urząd skarbowy przesyła Wam powiadomienie
o przysługującym zwrocie, na którego podstawie możecie odebrać należną kwotę w
urzędzie pocztowym, okazując ważny dowód tożsamości. Jest to możliwe w ciągu 6 miesięcy od daty nadania
powiadomienia przez urząd skarbowy, po upłynięciu których konieczne jest
złożenie pisemnego wniosku o zwrot nadpłaty.
3. Przekaz pocztowy, możliwy w przypadku kwot od €1549,38 do €51645,69.
Informacji na temat zwrotów i
stanu sprawy udzielają
pracownicy specjalnej infolinii:
800.100.645, aktywnej od poniedziałku do piątku w godzinach od 9 do 17 oraz
w soboty od godziny 9 do 13. Osoby mające dostęp do portalu FiscOnLine mogą sprawdzić stan sprawy
bezpośrednio na stronie internetowej.
NIEDOPŁATA
W
przypadku niedopłaty podatku wynikającej z zeznania REDDITI musicie dokonać
wpłaty bezpośrednio przy pomocy tzw. formularza
F24 (służącego we Włoszech do opłacania większości podatków i tym
podobnych) w terminie do 16 czerwca danego roku. Dozwolone jest dokonanie
wpłaty do 16 lipca, z odsetkami w wysokości 0,40%. Terminy te mogą ulegać zmianie, dlatego warto śledzić informacje na
ten temat.
Pamiętajcie, że istnieje możliwość dopłaty należnego podatku w ratach miesięcznych (powiększonych o odsetki w wysokości 4%), więc
nie zapomnijcie zaznaczyć odpowiedniej opcji w zeznaniu podatkowym lub, jeśli
korzystacie z pomocy CAF, urzędu skarbowego lub księgowego, poinformować o
Waszym wyborze osoby wypełniającej Waszą deklarację.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarze są moderowane, więc na ich publikację trzeba trochę poczekać. Komentarze niekulturalne lub niezgodne z netykietą nie będą publikowane, proszę Was też o pozostawianie komentarzy odnoszących się do tematu artykułu. Tylko w ten sposób jestem w stanie zapewnić przejrzystość bloga! Dziękuję za komentarze i za współpracę. :)