Ostatnia aktualizacja: 16.03.2019 r.
Rząd postanowił zrobić obywatelom prezent i po raz kolejny przedłużył okres ważności wyższej niż zwykle ulgi podatkowej dotyczącej remontów mających na celu podwyższenie standardu energetycznego budynków. Kolejne ustawy budżetowe przedłużały prawo do skorzystania z ulgi i obecnie można odliczyć koszty poniesione do końca 2019 r
Jaki typ remontu lub prac
pozwala na skorzystanie z ulgi 65%?
Nie
wszystkie prace remontowe podwyższają standard energetyczny mieszkania czy też
budynku, więc włoski urząd skarbowy (Agenzia delle Entrate) ustalił, że z ulgi
65% można skorzystać w przypadku następujących prac:
- prace mające na celu zmniejszenie zapotrzebowania na energię potrzebną do ogrzewania budynku lub mieszkania – nie podam Wam przykładów, gdyż liczy się osiągnięty dzięki remontowi rezultat, więc trzeba udowodnić, że zapotrzebowanie rzeczywiście się zmniejszyło
- zmniejszenie strat ciepła (wymiana, podłóg, izolacja termiczna budynku)
- montaż paneli słonecznych
- wymiana tradycyjnych bojlerów na pompy ciepła do wody użytkowej
- zakup i montaż urządzeń służących do inteligentnego zarządzania instalacją grzewczą, klimatyzacją i ogrzewaniem wody
- zakup i montaż systemów mikrokogeneracyjnych, które zastąpią stare instalacje
- wymiana instalacji grzewczej na system hybrydowy (pompa grzewcza + kocioł kondensacyjny)
- zakup i montaż kondensacyjnych generatorów ciepłego powietrza
Począwszy od 2018 roku, zmniejszona została do 50% ulga na wymianę okien, osłon przeciwsłonecznych (np. rolet zewnętrznych) oraz instalacji grzewczej.
Kto może skorzystać z ulgi?
Z
ulgi mogą skorzystać zarówno osoby
fizyczne, jak i firmy (z wyjątkiem firm budowlanych, które przeprowadzają
remont w lokalu przeznaczonym na sprzedaż). Nie musicie być właścicielami
mieszkania, ważne jest, kto zapłacił za
remont i korzysta z lokalu, więc jeśli wynajmujecie mieszkania i
postanowiliście np. wymienić okna na własny koszt, ulga przysługuje Wam, nie
właścicielowi.
Wymienię
Wam wszystkie osoby fizyczne mające prawo do ulgi:
- właściciele mieszkania lub budynku mieszkalnego
- członkowie wspólnoty mieszkaniowej (condominio) – w przypadku remontu części wspólnych
- osoby wynajmujące mieszkanie oraz członkowie ich rodzin z nimi mieszkający
- osoby zajmujące mieszkanie na zasadzie użyczenia (comodato d’uso) oraz członkowie ich rodzin z nimi mieszkający
UWAGA! Członkowie rodziny osób wynajmujących lub użytkujących mieszkanie nie
mogą skorzystać z ulgi w przypadku lokali używanych również w celach
zawodowych, np. jako studio dentystyczne. Wówczas ulga przysługuje jedynie
osobie wynajmującej mieszkanie, więc to ona musi zapłacić za remont.
|
Do kiedy można skorzystać z
ulgi 65%?
Jeśli chcecie skorzystać z ulgi 65%, pamiętajcie, że przysługuje ona jedynie w
odniesieniu do prac remontowych przeprowadzonych w okresie od 6 czerwca 2013 r. do 31 grudnia 2019.
W przypadku osób fizycznych liczy się data poniesienia kosztów,
więc to nie jest tak, że przeprowadziliście prace remontowe w listopadzie 2018 r.,
zapłacicie firmie budowlanej w styczniu 2019 r. i będziecie mogli odliczyć sobie 65%
kosztów. Musicie dokonać płatności w
okresie obowiązywania ulgi, a prace mogą trwać dłużej, to nie ma znaczenia
– trzeba jedynie pamiętać, by poinformować o tym urząd skarbowy (istnieje
specjalna procedura internetowa).
W przypadku firm, również
jednoosobowych, liczy się natomiast data zakończenia prac remontowych.
W przypadku prac przeprowadzonych w częściach wspólnych należących do wspólnoty mieszkaniowej (condominio) ulga została przedłużona do końca 2021 r., a dodatkowo w niektórych przypadkach podniesiona do 70-75%.
Jaką kwotę można odliczyć od
podatku?
Jeśli
zdążycie przeprowadzić prace remontowe w podanym wyżej okresie, przysługuje Wam ulga w wysokości 65%
poniesionych kosztów, oczywiście w granicach podatku dochodowego (IRPEF) wynikającego z Waszego zeznania podatkowego.
Ponadto
zwrot kosztów nie może przekroczyć
następujących limitów:
RODZAJ PRAC REMONTOWYCH
|
MAKSYMALNA ULGA
|
Zwiększenie
wydajności energetycznej istniejącego budynku; zakup i montaż systemów mikrokogeneracyjnych (2018/2019)
|
100000 euro
|
Wymiana
powierzchni i powłok budynku lub mieszkania (ocieplenia, ścian zewnętrznych, podłóg)
|
60000 euro
|
Montaż paneli
słonecznych do ogrzewania wody
|
60000 euro
|
Wymiana lub montaż
instalacji grzewczej, w tym instalacji zasilanej biopaliwem; wymiana bojlerów na pompy ciepła do ogrzewania wody
|
30000 euro
|
Jak otrzymać zwrot części
kosztów?
Oczywiście
Włochy nie byłyby Włochami, gdyby procedura otrzymania zwrotu części kosztów za
prace remontowe nie była choć trochę skomplikowana.;)
Sposób płatności za prace remontowe
W przypadku osób fizycznych – musi być dokonana za pomocą
przelewu bankowego. Nie jest to
zwykły przelew (nosi on nazwę bonifico
parlante), gdyż wymagane
są pewne dane, których w normalnych przelewach się nie podaje, dlatego też
w razie wątpliwości radzę dokonać płatności w oddziale Waszego banku, nie przez internet. Musi on
zawierać:
- dane osoby mającej prawo do ulgi remontowej
- codice fiscale tej osoby
- numer VAT (partita IVA) lub codice fiscale firmy, która przeprowadziła remont i której płacicie
- tytuł przelewu odnoszący się do przysługującej Wam ulgi – możecie napisać np. Lavori di riqualificazione energetica. Detrazione 65%, ai sensi dell’art. 1, commi 344-347, legge 27 dicembre 2006, n. 296. Pagamento fattura n. …. (numer faktury) del ………….. (data faktury).
Jeśli natomiast macie firmę, płatność przelewem nie jest obowiązkowa.
Certyfikat techniczny (asseverazione)
Po
przeprowadzeniu prac remontowych musicie uzyskać certyfikat zwany asseverazione.
Jest to coś w rodzaju zaświadczenia, że prace te spełniają określone wymogi
techniczne, wydawane przez uprawnioną do tego osobę (tzw. tecnico abilitato), przy czym w niektórych przypadkach można go
zastąpić oświadczeniem kierownika prac (direttore
dei lavori).
W przypadku montażu paneli słonecznych
oraz pomp ciepła o mocy nie przekraczającej 100 kW zamiast certyfikatu
możecie przedstawić odpowiednie zaświadczenie wydane przez producenta.
Certyfikat
energetyczny (attestato di certificazione/qualificazione energetica)
Jest
to zaświadczenie dotyczące wydajności
energetycznej budynku, wydawane przez uprawnioną do tego osobę (tzw. tecnico abilitato) po zakończeniu prac
remontowych. Zasady dotyczące certyfikatu energetycznego są zmienne, w
zależności od regionu, więc musicie dowiedzieć się u źródła, jaka jest dokładna
procedura jego uzyskania.
W przypadku montażu kondensacyjnych
centrali grzewczych certyfikat
energetyczny nie jest wymagany.
Karta informacyjna
W
ciągu 90 dni od zakończenia remontu (czytaj:
od daty odbioru technicznego, a w razie prac nie przewidujących odbioru, od
daty wynikającej z zaświadczenia o zakończeniu prac wydanego przez ich
wykonawcę) musicie wysłać krajowej agencji energetycznej Enea tzw. kartę informacyjną (scheda informativa), zawierającą informacje
dotyczące przeprowadzonych prac. Musicie to zrobić przez internet, rejestrując
się na stronie www.acs.enea.it i wypełniając deklarację, w
zależności od rodzaju prac, jakie przeprowadziliście. Pamiętajcie o jej późniejszym wydrukowaniu
i zachowaniu!
W przypadku prac remontowych, które przewidują uzyskanie certyfikatu energetycznego,
musicie przesłać do Enea również ten certyfikat.
|
Dokumenty, które trzeba
zachować
Przez
pięć lat, licząc od roku złożenia
zeznania podatkowego, do którego wpisaliście ulgę (zeznanie złożone w 2017
roku --> dokumenty trzeba zachować do końca 2022 roku), musicie zachować
następujące dokumenty:
- certyfikat techniczny (asseverazione)
- dowód przesłania dokumentów do Enea
- faktury i rachunki
- dowód zapłaty za prace (przelew)
KOSZTY ZOSTANĄ WAM ZWRÓCONE W 10 ROCZNYCH RATACH.
cześc Dee! Twój blog to prawdziwa skarbnica wiedzy, która pomaga nam- Polakom- przebrnąć przez gąszcz czasem absurdalnych przepisów. I dzieki Tobie żyje się tu łatwiej ;-) teraz pytanko- czy np. zakup pompy di calore podlega tej uldze? Czy trzeba ten remont jakoś idokumentować, np. dokumentem S.C.I.A? Dziekuję i pozdrawiam gorąco, km
OdpowiedzUsuńOj, jak to milo przeczytać coś takiego!:) Dziękuję bardzo i spieszę z odpowiedzią:
UsuńPompa grzewcza podlega uldze 65%, jeśli spełnia określone warunki. Z ulgi można skorzystać w następujących przypadkach:
1) wymiana instalacji grzewczej na pompę grzewcza o wysokiej wydajności (sostituzione di impianti di climatizzazione invernale con pompe di calore ad alta efficienza)
2) wymiana starego bojlera (do ogrzewania wody) na nowoczesny, wyposażony w pompę grzewcza (sostituzione di scaldacqua tradizionali con scaldacqua a pompa di calore dedicati alla produzione di acqua calda sanitaria)
Możliwe jest to w przypadku prac wykonanych od 6 czerwca 2013 roku - wcześniej wymiana pomp grzewczych wykluczona była z ulgi.
Wymianę instalacji trzeba udokumentować zaświadczeniami, o których pisałam w artykule, SCIA nie jest potrzebna. Dokumenty te należy załączyć później do karty informacyjnej wysyłanej do Enea - nie zapomnij o "specjalnym" przelewie bankowym!
Dee, jestes wielka. Dziekuję serdecznie i wracam do czytania nowego artykułu. Miłego dzionka!km
UsuńCzy ulga dotyczy jedynie remontów przeprowadzonych w mieszkaniu/domu znajdujacym sie na terenie Włoch? Czy prawo do tej ulgi ma osoba rozliczająca podatek we Włoszech (pracująca we Włoszech), ale remontująca swoje mieszkanie np w Polsce ?
OdpowiedzUsuńUlga na na celu wspomożenie włoskiej gospodarki, więc w przypadku remontu mieszkania znajdującego się poza granicami Włoch skorzystanie z niej nie jest możliwe.
UsuńWITAM PONOWNIE
OdpowiedzUsuńCZY ORIENTUJE SIE PANI MOZE JAK ULGA DZIALA W PRZYPADKU ZAKUPU NP DOMU ENERGOOSZCZEDNEGO W POLSCE I PRZYWIEZIENIA GO DO WLOCH -LUB INNYCH MNIEJSZYCH RZECZY TYPU-PIECA GRZEWCZEGO-ENERGOOSZCZEDNEGO-ZAKUP W POLSCE A INSTALACJA WE WLOSZECH?POZDRAWIAM MAGDA
W maju 2014 r. włoski urząd skarbowy wydał opinię, że nie ma przeszkód, by korzystać z ulgi na zakup mebli i sprzętu AGD poza granicami Włoch, o ile płatność zostanie dokonana zgodnie z zasadami obowiązującymi w przypadku tejże ulgi (a więc specjalnym przelewem lub kartą). Analogicznie, nie sądzę, by można było zabronić odliczenia sobie pieca czy kafelków zakupionych w Polsce i przeznaczonych do mieszkania remontowanego we Włoszech, o ile przelew zostanie wykonany zgodnie z procedurą. Ba, według mnie można nawet zatrudnić do remontu ekipę z Polski i wystawioną przez nią fakturę wrzucić do zeznania, oczywiście płacąc przelewem zawierającym wymagane dane. Na wszelki wypadek zapytałabym oczywiście księgowego lub CAF.
UsuńW kwestii całego domu energooszczędnego niestety nie potrafię odpowiedzieć, to dość specyficzny zakup.
dziekuje slicznie Magda
Usuń