19 sierpnia 2013

RZYM – REJESTRACJA NA GMINNEJ STRONIE INTERNETOWEJ






Zauważyłam, że stosunkowo niewielu rzymian wie o niezwykle użytecznym narzędziu udostępnionym przez stołeczną administrację publiczną, jakim jest rejestracja na stronie internetowej gminy Rzym. I mówię tu o Włochach, nie o imigrantach! A szkoda, bo rejestracja nic nie kosztuje, a ułatwia życie, co w chaotycznym i zawalonym biurokracją Rzymie nie zdarza się każdego dnia.:)

Osobiście jestem wielką fanką zwłaszcza jednej usługi, która pozwala mi zaoszczędzić czas, nerwy i mięśnie nóg – zamiast stania w kolejce w moim municipio, wszelkie potrzebne mi zaświadczenia wydawane przez Urząd Stanu Cywilnego (Ufficio Anagrafe/Stato Civile) mogę sobie wygenerować i wydrukować, siedząc wygodnie przed komputerem i popijając herbatę.:)


Płatność za zaświadczenia odbywa się za pomocą karty kredytowej.


Inne pożyteczne usługi to m.in.:

  • zmiana miejsca zameldowania przez internet
  • wnioskowanie o rozłożenie na raty grzywn czy mandatów
  • sprawdzanie nałożonych na was mandatów i możliwość ich zapłaty
  • dokonywanie płatności za opłaty szkolne
  • sprawdzanie list przyjętych do gminnych szkół i przedszkoli
  • aktywacja, zmiana płatnika oraz dezaktywacja usług związanych z utylizacją śmieci przez AMA
  • wysyłanie deklaracji i wiadomości dotyczących podatku od nieruchomości (IMU) oraz sprawdzanie ich statusu

PROCEDURA REJESTRACJI

1. Wejdźcie na stronę internetową gminy Rzym (www.comune.roma.it)

2. Kliknijcie na „Identificazione al portale”.



3. Kliknijcie na „Identificazione mediante documento
 d'identità da inviare via fax/ posta ordinaria/via email” – jest to rejestracja dla osób nie posiadających tzw. Krajowej Karty Usług (Carta Nazionale dei Servizi – CNS), a że nie znam nikogo, kto by takową kartę posiadał, przedstawię Wam właśnie tę procedurę.



4. Kliknijcie na „Avvio registrazione”.



5. Wpiszcie Wasze dane – dane obowiązkowe oznaczone są gwiazdką:


  • imię (nome)
  • nazwisko (cognome)
  • adres mailowy (indirizzo email)
  • numer telefonu komórkowego (cellulare) 

6. Zjedźcie na dół strony i potwierdźcie, klikając na „Avanti”.

7. Jeśli podane dane się zgadzają, kliknijcie na „Registrati”.



8. Jeżeli wszystko poszło zgodnie z planem, powinniście otrzymać teraz maila z potwierdzeniem rejestracji, zawierającego Waszą nazwę użytkownika (identificativo) oraz hasło (password). W mailu tym zostaniecie też poinformowani, że aby móc w pełni korzystać z portalu, musicie teraz dokonać tzw. identyfikacji.



9. Wejdźcie ponownie na stronę główną gminy Rzym (www.comune.roma.it) i kliknijcie na „Entra nell’area riservata”.



10. Wpiszcie Waszą nazwę użytkownika (Wasz adres mailowy) oraz hasło, które otrzymaliście mailem, następnie kliknijcie na „Accedi”.



11. W menu po lewej kliknijcie na „Completa identificazione via fax”.



12. Otworzy się okienko informacyjne, przeczytajcie sobie, jeśli chcecie i kliknijcie na „Avanti”.

13. Pojawi się teraz informacja dotycząca danych osobowych, z automatycznie zaznaczoną zgodą na otrzymywanie informacji od administracji gminnej (możecie odhaczyć, jeśli sobie tego nie życzycie) - kliknijcie na „Avanti”.

14. Musicie teraz wypełnić formularz służący do identyfikacji (część pierwsza – cały formularz nie mieści mi się na ekranie) - dane obowiązkowe oznaczone są gwiazdką:


  • imię (nome) – już wypełnione
  • nazwisko (cognome) – już wypełnione
  • codice fiscale
  • płeć (sesso) – F = kobieta, M = mężczyzna
  • data urodzenia (data nascita)
  • gmina, w której się urodziliście (comune nascita) – przyznam, że nie pamiętam, co się dzieje, gdy w prowincji zaznaczycie zagranicę (rejestrowałam się w ładnych parę lat temu), lecz spróbujcie wpisać „Polonia” lub EE
  • dokument tożsamości (documento d’identità) – macie do wyboru dowód osobisty (carta d’identità), paszport (passaporto) oraz prawo jazdy (patente); zaznaczcie ten dokument, który macie zamiar przesłać gminie
  • numer dokumentu tożsamości (numero documento)
  • data wydania dokumentu w formacie dd/mm/rrr (rilasciato il (gg/mm/aaaa) )
  • data ważności dokumentu w formacie dd/mm/rrr (scadenza il (gg/mm/aaaa) )
  • organ wydający dokument (rilasciato da) – wpiszcie tutaj polski organ wydający, np. comune di Varsavia
  • adres zameldowania (indirizzo di residenza) – tylko osoby zameldowane w Rzymie mogą korzystać z usług dotyczących zaświadczeń, co jest dość oczywiste
  • numer domu/mieszkania (civico)
  • numer wewnętrzny mieszkania (interno)
  • klatka (scala)
  • zamieszkiwana część lokalu (lotto)  
  • miasto, w którym jesteście zameldowani (città)
  • prowincja, w której jesteście zameldowani (provincia)
  • kod pocztowy (CAP)
  • kraj zameldowania (nazione)


15. Druga część formularza – poniżej macie możliwość wpisania dodatkowych informacji: adresu korespondencyjnego, jeśli różni się on od adresu zameldowania oraz danych kontaktowych.


  • adres korespondencyjny (indirizzo di domicilio)   
  • numer domu/mieszkania (civico)
  • numer wewnętrzny mieszkania (interno)
  • klatka (scala)
  • zamieszkiwana część lokalu (lotto)  
  • miasto, w którym jesteście zameldowani (città)
  • prowincja, w której jesteście zameldowani (provincia)
  • kod pocztowy (CAP)
  • kraj zameldowania (nazione)
  • numer telefonu stacjonarnego (telefono fisso)
  • numer telefonu komórkowego (cellulare)
  • faks (fax)
  • zawód (professione)

Po wypełnieniu formularza kliknijcie na „Avanti”.

16. Otworzy się podsumowanie i jeśli wszystko się zgadza, kliknijcie na „Conferma”.

17. Ukaże Wam się potwierdzenie pomyślnego zakończenia procedury (które otrzymacie również mailem) – kliknijcie na „Visualizza contratto” i wydrukujcie „umowę” („STAMPA” na samym dole).



18. Zgodnie z instrukcją, podpiszcie wydrukowaną umowę i wyślijcie ją pocztą, faksem lub mailem (zostały Wam podane adresy i numery, na które należy ją wysłać), załączając kopię dokumentu tożsamości, który podaliście wcześniej.

19. Po potwierdzeniu Waszych danych, jeśli wszystko jest w porządku, gmina przyśle Wam maila, w którym informuje Was o tym radosnym fakcie. Możecie teraz zalogować się na stronie gminy Rzym zgodnie z otrzymanymi wskazówkami i korzystać z wszelkich jej dobrodziejstw.:)

20. W mailu, o którym wyżej, otrzymacie również pierwszą część kodu PIN (służącego jedynie do zmiany Waszych danych osobowych oraz zameldowania na terenie gminy), natomiast druga część zostanie wysłana pocztą na podany przez Was podczas rejestracji adres.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarze niekulturalne lub niezgodne z netykietą nie będą publikowane, proszę Was też o pozostawianie komentarzy odnoszących się do tematu artykułu. Tylko w ten sposób jestem w stanie zapewnić przejrzystość bloga! Dziękuję za komentarze i za współpracę. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...